Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1838 (2020-2021)
Innlevert: 06.04.2021
Sendt: 07.04.2021
Besvart: 12.04.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Vil regjeringen etablere en kompensasjonsordning for kollektivselskapene for å bidra til å unngå rutekutt og redusert reisetilbud?

Begrunnelse

Mange kollektivselskaper har tapt store summer gjennom pandemien som følge av reduserte billettinntekter. Nå varsler Ruter kutt i rutetilbudet i august, akkurat i det samfunnet er i ferd med å åpnes opp igjen. Det er behov for å sikre kollektivselskapene nødvendig kompensasjon for tapte inntekter og en finansiell forutsigbarhet slik at rutetilbudet ikke svekkes.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg tolker begrunnelsen for spørsmålet slik at det dreier seg om de fylkeskommunale kollektivselskapene. Samferdselsdepartementet har som kjent på sitt budsjett en tilskuddsordning der operatører av kommersielle buss- og båtruter kan søke om midler fra dersom de oppfyller gitte minstekrav.
I begrunnelsen for spørsmålet skriver representanten at "Mange kollektivselskaper har tapt store summer gjennom pandemien som følge av reduserte billettinntekter." Det er riktig at billettinntektene har sviktet, men det er ikke riktig at kollektivselskapene har tapt store summer gjennom pandemien. I 2020 beløper det samlede tapet i den fylkeskommunale kollektivtransporten seg til nær 3,9 mrd. kr, og dette har fylkeskommunene tilnærmet i sin helhet fått dekket av staten gjennom skjønnstilskudd over Kommunal- og moderniseringsdepartementets budsjett. Det er med andre ord staten som har båret dette tapet, ikke kollektivselskapene. Som en konsekvens av regjeringens politikk på dette området, har det heller ikke vært nevneverdige rutekutt i fylkeskommunal kollektivtransport i pandemiperioden.
Regjeringen har vært tydelig på at kommunesektoren vil bli kompensert for nødvendige merutgifter og mindreinntekter i forbindelse med koronapandemien. Regjeringen har fortsatt denne linjen i 2021, og Kommunal- og moderniseringsdepartementet utbetalte 1,2 mrd. kr til fylkeskommunal kollektivtransport 4. mars i år.
Med andre ord har regjeringen allerede en praksis for å støtte fylkeskommunene og deres kollektivselskaper gjennom pandemiperioden. Når det gjelder perioden etter at smitteverntiltakene er opphevet, har Samferdselsdepartementet allerede hatt dialog med fylkeskommuner om dette. Jeg vil fortsette å følge situasjonen tett og vurdere behovet for å foreslå ytterligere bevilgninger.