Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1837 (2020-2021)
Innlevert: 06.04.2021
Sendt: 07.04.2021
Besvart: 13.04.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Hvorfor har ikke Statens vegvesen gjennomført et prøveprosjekt for kollektivfelt på rv. 4 Trondheimsveien mellom Kalbakken og Grorud senter?

Begrunnelse

I Oslopakke 3 slås det fast at det:

"For rv. 4 mellom Kalbakken og Grorud senter skal igangsettes et prøveprosjekt for kollektivtrafikk. Det skal utredes om det ene kjørefeltet i hver retning kan skiltes om til kollektivfelt for å få bedre fremkommelighet for bussene. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen, Ruter og Bymiljøetaten, med Statens vegvesen som prosjekteier.
Det tas sikte på gjennomføring i 2019."

Dette er ikke gjennomført og har strandet hos Statens vegvesen. Hva er bakgrunnen for det.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Rv. 4 Trondheimsveien er en av hovedinnfartsårene mot Oslo og en viktig samlevei for boligområdene langs Groruddalens nordside. Fremkommeligheten for bussene er i dag relativt god på strekningen, men det oppstår fremkommelighetsutfordringer til og gjennom enkelte kryss.
Jeg er kjent med at Statens vegvesen etter ønske fra Oslopakke 3-samarbeidet i 2019 gjennomførte et samarbeidsprosjekt med Ruter og Bymiljøetaten i Oslo kommune for å vurdere grunnlaget for et prøveprosjekt for kollektivtrafikk mellom Kalbakken og Grorud. En forutsetning for å omgjøre et kjørefelt i hver retning til kollektivfelt var at det skulle gi gevinster for kollektivtrafikken mht. reisetid og regularitet.
Det ble i den sammenheng gjennomført analyser og trafikkmodellberegninger. Forholdet til trafikksikkerhet og overføring av trafikk til kommunale veier ble også vurdert. Analysene viste at omgjøring av ett felt i hver retning til kollektivfelt strekningen ikke vil føre til store forbedringer i reisetiden for buss. Bussen vil fremdeles ha forsinkelser ved kryssene, særlig kryssene ved Kalbakken og Grorud og spesielt for bybusslinjer som har holdeplasser på rampene i kryssene. Analysene viste videre at dersom kollektivfeltet også skulle benyttes av elbiler, vil reisetiden trolig bli uendret. På bakgrunn av at målet om gevinster for kollektivtrafikken ikke så ut til å kunne innfris, anbefalte ikke Statens vegvesen å gå videre med prosjektet. Det ble gitt en orientering om dette på administrativt nivå til partene i Oslopakke 3 høsten 2019. Konklusjonene av analysene vil bli videre drøftet med partene i Oslopakke 3.