Skriftlig spørsmål fra Martin Henriksen (A) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1846 (2020-2021)
Innlevert: 07.04.2021
Sendt: 08.04.2021
Besvart: 13.04.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Martin Henriksen (A)

Spørsmål

Martin Henriksen (A): Med nødvendige forberedelser, når vil statsråden anslå at det er mulig at en redningshelikopterbase i Tromsø kan driftes av 330-skvadronen, og hvor lang tid anslår departementet at anskaffelse av ett eller flere AW101-helikopter vil ta, til hvilken kostnad?

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Stortinget har besluttet at redningshelikopterkontrakten knyttet til SAR Queen også skal omfatte en opsjon på ytterligere inntil seks redningshelikoptre av samme type, jf. Prop. 146 S (2010-2011) Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013-2020 og Innst. 82 S (2011-2012). Dersom opsjonen utløses i forbindelse med en eventuell beslutning om at den nye redningshelikopterbasen i Tromsø skal driftes av 330-skvadronen som en fullverdig redningsbase som de øvrige på fastlandet, må det anslagsvis anskaffes ytterligere to helikoptre utover de 16 som allerede er kjøpt inn. Det vil ta minst 24 måneder å produsere det første helikopteret og det neste kan anslagsvis leveres 2-3 måneder senere. I forkant av en bestilling vil det måtte gjennomføres forhandlinger om bl.a. pris og eksakt leveringstid da helikoptrenes konfigurasjon er vesentlig endret i forhold til den opprinnelige bestillingen. Det vil altså kunne ta om lag 2 ½ år før begge helikoptrene kan være på plass.
NAWSARH-prosjektet har opplyst, basert på dialog med Avinor våren 2020, at hvis staten skal bygge et nytt basebygg i Tromsø (standardløsningen), vil denne ikke kunne være klar før tidligst i 2025. Det skyldes i hovedsak at det vil kreve en reguleringsprosess, også av hensyn til andre planer på flyplassen. I tillegg må Luftforsvarets bemanning økes som følge av at de skal være operatør på en base ekstra. Justis- og beredskapsdepartementet har forstått det slik at det i utgangspunktet tar ca. fem år å utdanne piloter. Et detasjement med bruk av helikoptre og besetninger fra andre baser ville trolig kunne etableres noe raskere, men vil i praksis ikke være mulig da lokalene som er tiltenkt sivile innleie ansees uegnet for operasjon av SAR Queen. Vi er derfor avhengig av et nytt basebygg. I tillegg ville dette medført en omfattende reforhandling av kontrakten med helikopterleverandøren siden nåværende kontrakt forutsetter 16 helikoptre fordelt på seks baser og ikke syv. En slik endring vil rokke ved leverandørens tilgjengelighetsgaranti som er en av grunnpilarene i kontrakten.
De samlede investeringsutgiftene knyttet til ovennevnte, inkludert reservedelslager og nødvendig utstyr, vil være på over 1 mrd. kroner. I tillegg kommer forskjell i kostnader knyttet til drift av de to ulike operasjonskonseptene (inkludert tap av synergier med Svalbard). Det vil være behov for å kvalitetssikre beløpets størrelse dersom dette blir aktuelt. Av kommersielle hensyn er det ikke ønskelig å oppgi et anslag over prisen for et helikopter isolert sett.
Det er inngått en kontrakt med CHC Helikopter Service AS med varighet på 6 år (fra 2022 til 2028) med opsjoner for forlengelse på inntil 4 år, med forbehold om Stortingets samtykke. Seks år er valgt fordi dette erfaringsmessig er varigheten som gir lavest kostnader per år, sammenholdt med at det uansett vil ta tid å få på plass en fullverdig 330-operasjon og få innhentet erfaringer med driften av SAR Queen på øvrige baser. Kontrakten har en sikkerhetsventil der kontrakten kan kanselleres tidligere mot å betale 25 pst. av gjenværende fast månedlig vederlag, dvs. ca. 2 mill. kroner per forkortet måned for Tromsøbasen. Svalbard kan da videreføres alene, men vil da få økte kostnader tilsvarende synergiene ved en felles driftet operasjon som da faller bort (ca. 9 mill. kroner per år).