Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1869 (2020-2021)
Innlevert: 09.04.2021
Sendt: 09.04.2021
Besvart: 15.04.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Mellom 2015 og 2019 var det en femdobling i antall innrapporterte volds- og trusselhendelser mot ansatte i Osloskolen. I Oslo er det Utdanningsetaten som har ansvar for at reglene i arbeidsmiljøloven følges og at de ansatte i skolene skal ha trygge forhold. Arbeidstilsynet har konkludert med at tiltakene Utdanningsetaten har iverksatt ikke har hatt noen effekt.
Vil statsråden iverksette tiltak for å gi de ansatte i Osloskolen en tryggere arbeidshverdag?

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Som kunnskaps- og integreringsminister er jeg kjent med at utagerende oppførsel dessverre er et problem ved mange skoler. Jeg vil understreke at vold og utagerende oppførsel, enten det er rettet mot andre elever, lærere eller andre voksne i skolen, er uakseptabelt. Det er alvorlig både for de som utsettes for det, og for de som utøver volden.
Regelverket er tydelig på at ansatte har rett til et godt arbeidsmiljø, og at elevene har rett til et trygt og godt psykososialt skolemiljø. Det er kommunene og fylkeskommunene som skoleeiere og arbeidsgivere som har hovedansvaret for et trygt skole- og arbeidsmiljø. Til dette ligger også ansvaret for å iverksette de tiltakene som er nødvendig.
Det er arbeidsmiljøloven som regulerer de ansattes arbeidsmiljø, og det er kommunen som arbeidsgiver som er ansvarlig for å etterleve reglene i arbeidsmiljøloven. Statlige myndigheter har dermed ingen styringsrett overfor skoleeier.
Det finnes ingen enkle løsninger mot vold og utagerende adferd i skolen. Jeg vil derfor understreke at det er viktig at skolene både jobber forebyggende, og at de har gode rutiner for hva som skal gjøres når det oppstår situasjoner der elever blir utagerende. Hva som er de gode tiltakene, vil imidlertid variere, for eksempel ut fra elevenes alder og hvilke andre utfordringer de har. Tiltakene vil ofte være ulike på en barneskole og en videregående skole.
Arbeidet mot vold i skolen mener jeg derfor skjer best lokalt, med støtte nasjonalt. Viktige tiltak er å fortsette det langsiktige arbeidet med å bedre læringsmiljøet, styrke det tverrfaglige samarbeidet og å heve kvaliteten på spesialundervisningen.
For å styrke og støtte det lokale arbeidet satte regjeringen i gang et samarbeid mellom utvalgte kommuner og fylkeskommuner. Oslo kommune er en av de kommunene som er med i dette arbeidet. Gjennom dette samarbeidet skal kommunene finne frem til gode tiltak for å forhindre vold i skolen og dele disse med andre skoleeiere. Dette arbeidet er godt i gang og skal pågå ut 2021.
Kunnskapsdepartementet arbeider for tiden med forslagene i NOU 2019: 23 Ny opplæringslov. Her er det foreslått å lovfeste regler som skal forebygge og avverge at det oppstår situasjoner som kan medføre skade på personer. En tydeligere regulering skal bidra til at utfordrende situasjoner blir håndtert best mulig. Tydeligere rammer for hva ansatte kan gjøre og ikke, skal også bidra til økt trygghet for de som jobber i skolen. Departementet arbeider nå med oppfølgingen av utvalgets forslag og innspill fra høringen av NOU-en og tar sikte på å sende forslag til en ny opplæringslov på høring i 2021.