Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1879 (2020-2021)
Innlevert: 09.04.2021
Sendt: 12.04.2021
Besvart: 14.04.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Taxinæringen melder om at det er nærmest umulig å få tak i nye sjåfører i distriktene. Eksempelvis må nye taxisjåfører i Lofoten ta en taxi ut av arbeid en hel dag og ut fra området de skal kjøre i. De må til Bodø og kjøre med sensor på en ukjent plass for å få kjøreseddel.
Er det ønsket politikk at distriktsdrosjene skal bort, eller vil ministeren ta ansvar for å finne bedre ordninger for å gjøre det praktisk lettere å få kjøreseddel i distriktene?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Innledningsvis vil jeg vise til mitt tidligere svar på spørsmål nr. 1699 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Hanne Dyveke Søttar av 24. mars 2021, der jeg redegjorde for måten drosjeførerprøven er lagt opp på etter endringene i drosjeregleverket.
Fra 1. november 2020 må de som ønsker å kjøre drosje gå opp til drosjeførereksamen hos Statens vegvesen for å få utstedt kjøreseddel.
Som tidligere nevnt var det stor usikkerhet knyttet til hvor mange som kom til å ville ta drosjeførerprøven da den nye ordningen ble etablert. Dette hadde først og fremst sammenheng med at bransjen var hardt rammet av Covid-19 pandemien, med en kraftig nedgang i antall passasjerer. I tillegg var det mange som hadde kjøreseddel da det nye regelverket ble iverksatt. Videre var det uvisshet knyttet til hvilke kommuner som ville innføre såkalte eneretter for drosjevirksomhet.
På dette grunnlaget etablerte Statens vegvesen et tilbud som skulle møte det behovet man i første omgang kunne se for seg. Det er i dag mulig å gå opp til den teoretiske delen av drosjeprøven, som er databasert og lite ressurskrevde, på alle landets trafikkstasjoner. For den praktiske prøven er det nødvendig å ha sensor med en viss tilleggsutdanning, i tillegg til behov for noen praktiske investeringer. Praktisk prøve er derfor tilbudt ved 19 trafikkstasjoner som er valgt ut både ut fra hvor man så for seg at behovet var størst, samt effektiv ressursbruk hos Statens vegvesen.
Det stilles krav om at kjøretøyet prøven skal gjennomføres med er registrert som drosje. Dette kravet er satt delvis for å ha et kjøretøy som er representativt for den aktuelle kjøringen, samt at man ønsker å unngå å sette andre spesifikke krav som for eksempel godkjenning av prøvekjøretøyet. I tillegg er kravet satt for å legge til rette for en relativt trygg arbeidssituasjon for prøvesensoren.
Jeg har forståelse for at noen kan oppleve at avstanden til prøvestedet er for stor. Så langt ser det imidlertid ut til at prøvekapasiteten er stor nok. Per 12. april 2021 har det vært gjennomført 436 teoriprøver og 72 praktiske prøver.
Etter større regelverksendringer viser det seg ofte å være behov for justeringer når regelverket har virket en stund og man har skaffet seg et erfaringsgrunnlag. I Prop. 70 L (2018-2019) er det lagt opp til å evaluere de aktuelle endringene i drosjeregelverket etter tre år. Til nå har det gått for kort tid, samt at tallet på prøver er forholdsvis lavt, til å kunne gi grunnlag for større endringer på nåværende tidspunkt. Statens vegvesen vil likevel, uavhengig av evalueringen som er planlagt, følge med på utviklingen av drosjeførereksamen og vurdere å justere prøvetilbud og -gjennomføring underveis.