Karin Andersen (SV): Statsråd Melby har i møte med brukerorganisasjoner garantert for døve og hørselshemmede elevers rett til deltidstilbud og lovet nye finansieringsordninger for kommuner med opplæringsansvar for døve og hørselshemmede elever.
Vil finansieringsordningen omfatte kommuner som sender sine elever til et tegnspråklig grunnskoletilbud i en annen kommune, og skal ordningen også gjelde for barnehagebarn med plass i en annen kommunes tegnspråklig barnehage?
Begrunnelse
Kommuner som mangler tegnspråklig tilbud og som derfor benytter tjenester i annen kommune, har ingen slik finansieringsordning. Det gjør at terskelen for samarbeid på tvers av kommunene blir høyere, og mange kommuner prøver nå å bygge opp eget språktilbud for hvert enkelt barn. Resultatene er svært varierende, for det er mange faktorer som må falle på plass for å kunne bygge opp et helt språkmiljø og mulighetene begrenses igjen av kostnadene som følger. Foreldrene som ser at barnet faller ut av det sosiale og ikke trives, har få klagemuligheter og opplever trenering av deres sak i systemet. Dette er en situasjon som svært mange familier har havnet i og som har pågått i altfor mange år. Godt språktilbud er og blir kritisk for barnas språkutvikling og psykiske helse, det må tas på høyeste alvor for å unngå konsekvenser for barna senere i deres liv.
Den nye språkloven stadfester det offentlighetens plikt til å ivareta norsk tegnspråk og språkbrukernes rettigheter. Det fordrer en langsiktig plan for tegnspråklig tilbud i barnehagen og grunnskolen som regjeringen har plikt til å levere.