Karin Andersen (SV): Ansvaret for hele opplæringstilbudet for døve og hørselshemmede elever er gitt kommunene uavhengig av om disse har ressursene eller kompetansen som må til.
Vil regjeringen lage en langsiktig plan for grunnskoletilbud for tegnspråklige elever i hele landet?
Begrunnelse
Statpeds nedleggelse av botilbudet vakte stor bekymring for hvordan fremtidens tegnspråklige grunnskoletilbud vil være. Ansvaret for hele opplæringstilbudet for døve og hørselshemmede elever er gitt kommunene uavhengig av om disse har ressursene eller kompetansen som må til. Deltidstilbudet fungerer som et supplement til nærskolen. Da døveskolene ble vedtatt nedlagt i 2011 som følge av stortingsmelding 18 (2010-2011) og målsetting om integrering i nærskolene, var det også bestemt at deltidstilbudet skulle være forsterket for å ivareta døve og hørselshemmede elevers behov for tilgang til tegnspråkarena. A. C. Møller skole hos Statped i Trondheim skulle bestå som et landsdekkende skoletilbud med botilbud, slik at døve og hørselshemmede elever skulle ha alternativ til nærskolen.
Da stortingsmelding 6 (2019-2020) inntraff, inngikk Statped i 2016 avtale med Trondheim kommune om overføring av ansvaret for den statlige grunnskolen med virkning fra 2017. Selv om skolen ble kommunal, skulle Trondheim kommune tilby et opplæringstilbud med hele landet som inntaksområde. Dette fremgår av avtalen mellom alle parter inkludert Kunnskapsdepartementet. Avtalen omtaler også botilbud: Trondheim kommune skal ikke ha ansvar eller kostnader knyttet til botilbud for elever som har annen hjemkommune. Staten ved Statped kan ved behov bistå hjemkommunen med å finne egnet botilbud. Statped skulle bistå hjemkommunene med botilbud, men la likevel i januar 2021 ned alle sine botilbudene og sa opp sine ansatte. Det til tross for sterke motstand fra familiene, brukerorganisasjonene og fagmiljøene.
Elever på deltidstilbud mangler nå botilbud og må overnatte på hotell med ledsager. Familier som ønsker grunnskoletilbud med levende språkmiljø må flytte til Oslo, Bergen, Stavanger eller Trondheim. På papiret har vi et landsdekkende grunnskoletilbud for tegnspråklige i Trondheim, men i praksis fungerer det ikke uten et botilbud som verken Statped eller kommunen vil ta på seg ansvaret for. Hvordan vil regjeringen følge opp utviklingen nevnt over?
Det er behov for en langsiktig og transparent plan for utdanning av tegnspråklige barn i opplæringsalder, fra barnehage til videregående skole.