Skriftlig spørsmål fra Karin Andersen (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1907 (2020-2021)
Innlevert: 12.04.2021
Sendt: 13.04.2021
Besvart: 20.04.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Karin Andersen (SV)

Spørsmål

Karin Andersen (SV): Ansvaret for hele opplæringstilbudet for døve og hørselshemmede elever er gitt kommunene uavhengig av om disse har ressursene eller kompetansen som må til.
Vil regjeringen lage en langsiktig plan for grunnskoletilbud for tegnspråklige elever i hele landet?

Begrunnelse

Statpeds nedleggelse av botilbudet vakte stor bekymring for hvordan fremtidens tegnspråklige grunnskoletilbud vil være. Ansvaret for hele opplæringstilbudet for døve og hørselshemmede elever er gitt kommunene uavhengig av om disse har ressursene eller kompetansen som må til. Deltidstilbudet fungerer som et supplement til nærskolen. Da døveskolene ble vedtatt nedlagt i 2011 som følge av stortingsmelding 18 (2010-2011) og målsetting om integrering i nærskolene, var det også bestemt at deltidstilbudet skulle være forsterket for å ivareta døve og hørselshemmede elevers behov for tilgang til tegnspråkarena. A. C. Møller skole hos Statped i Trondheim skulle bestå som et landsdekkende skoletilbud med botilbud, slik at døve og hørselshemmede elever skulle ha alternativ til nærskolen.
Da stortingsmelding 6 (2019-2020) inntraff, inngikk Statped i 2016 avtale med Trondheim kommune om overføring av ansvaret for den statlige grunnskolen med virkning fra 2017. Selv om skolen ble kommunal, skulle Trondheim kommune tilby et opplæringstilbud med hele landet som inntaksområde. Dette fremgår av avtalen mellom alle parter inkludert Kunnskapsdepartementet. Avtalen omtaler også botilbud: Trondheim kommune skal ikke ha ansvar eller kostnader knyttet til botilbud for elever som har annen hjemkommune. Staten ved Statped kan ved behov bistå hjemkommunen med å finne egnet botilbud. Statped skulle bistå hjemkommunene med botilbud, men la likevel i januar 2021 ned alle sine botilbudene og sa opp sine ansatte. Det til tross for sterke motstand fra familiene, brukerorganisasjonene og fagmiljøene.
Elever på deltidstilbud mangler nå botilbud og må overnatte på hotell med ledsager. Familier som ønsker grunnskoletilbud med levende språkmiljø må flytte til Oslo, Bergen, Stavanger eller Trondheim. På papiret har vi et landsdekkende grunnskoletilbud for tegnspråklige i Trondheim, men i praksis fungerer det ikke uten et botilbud som verken Statped eller kommunen vil ta på seg ansvaret for. Hvordan vil regjeringen følge opp utviklingen nevnt over?
Det er behov for en langsiktig og transparent plan for utdanning av tegnspråklige barn i opplæringsalder, fra barnehage til videregående skole.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Nedleggelsen av de statlige skolene kom som et resultat av en nedgang i elevtallet over mange år, jf. Meld. 18 (2010-2011) Læring og fellesskap. De fleste foreldre valgte etter hvert nærskolen for sine barn. De statlige skolene hadde etter hvert så få elever, at de ikke lenger utgjorde et godt nok læringsmiljø for elevene.
Det er riktig at det statlige grunnskoletilbudet for tegnspråklige elever ved A.C. Møller skole ble overført til Trondheim kommune med virkning fra og med 1. juli 2017. Det ble inngått en avtale mellom Kunnskapsdepartementet og Trondheim kommune om dette. Ifølge avtalen skal Trondheim kommune tilby et opplæringstilbud der inntaksområdet skal være hele landet. Trondheim kommune skal imidlertid ikke ha ansvar for botilbud til elever fra andre deler av landet. Det er elevens hjemkommune som har ansvar for opplæringen og som skal finansiere den. Dette gjelder også utgifter til skyss og eventuelt botilbud. I avtalen står det at Statped ved behov kan bistå hjemkommunen med å finne egnet botilbud til elever som kommer fra andre deler av landet. I avtalen ligger det ikke inne et premiss om at Statped skal drive et botilbud selv. Etter at skolen ble overført til kommunen, fortsatte noen elever å bo på Statpeds elevhjem til 2019. Etter dette har det ikke vært et heltids botilbud i Statped. Endringen som Statped har gjort per 1. januar 2021 gjelder botilbud til elever på deltidsopplæring i Statped.
Siden vi bor i et langstrakt land, og det ikke er så mange barn og elever som bruker tegnspråk, er det gjerne slik at det er i de større byene at det bor flest tegnspråkbrukere og utvikles tegnspråkmiljø av et visst omfang. Derfor er deltidsopplæringen i Statped viktig for mange elever. Statped har de siste årene styrket kvaliteten på deltidsopplæringen, blant annet med kompetansekrav til lærerne og systematisk arbeid med kompetansemål og vurdering for læring. Statped samarbeider tett med skolen eleven går på for å sikre et helhetlig opplæringstilbud. Jeg har tillit til at Statped finner gode løsninger for elevene som skal bo på hotell den tiden de er på deltidsopplæring, blant annet ved å velge egnede hoteller og legge til rette for sosialpedagogiske tilbud på ettermiddagen.
Jeg oppfatter at det har vært bred politisk enighet om at kommunene bør ha ansvaret for barn som skal ha opplæring i og på tegnspråk, på lik linje med alle andre barn. Det er kommunenes ansvar å gi god, tilrettelagt opplæring i inkluderende fellesskap. Kommunene må sørge for å ha den nødvendige kompetansen, eller skaffe seg denne for eksempel gjennom samarbeid med andre kommuner, for å ivareta alle barn og elever. På noen områder kan de få støtte fra Statped. Det gjelder for eksempel døve og hørselshemmede barn og elever. Statped tilbyr blant annet deltidsopplæring for tegnspråkelever, tegnspråkkurs for foreldre, søsken og lærere og råd og veiledning til kommuner. Som en oppfølging av Meld. 6 (2018–2019) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO (Tett på-meldingen), er det besluttet nye rammer for Statpeds virksomhet. Oppdraget til Statped inkluderer fortsatt tjenester knyttet til hørselshemmede og tegnspråk.
Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis er også en oppfølging av Tett på-meldingen. Kompetanseløftet skal bidra til at kommuner og fylkeskommuner kan bygge kompetanse på områder de ikke har tilstrekkelig kompetanse fra før. Det er også tilbud om videreutdanning innen tegnspråk gjennom videreutdanningsstrategien Kompetanse for kvalitet.
For å bidra til å øke tegnspråkkompetansen blant lærere, tildelte Kunnskapsdepartementet i 2018 midler til OsloMet for å utvikle norsk tegnspråk som masterfag i grunnskolelærerutdanningene og en modul i norsk tegnspråkdidaktikk for praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).
I 2019 fikk Utdanningsdirektoratet i oppdrag å styrke tegnspråk i barnehage og skole. Som en del av oppfølgingen av dette, er det etablert en tidsavgrenset stimuleringsordning som skal legge til rette for at barnehager, grunnskoler og videregående skoler kan gi opplæring i tegnspråk til en større gruppe barn og unge, særlig barn av døve forelde og søsken til døve barn. Videre har regjeringen nylig gjort det mulig for kommuner å søke om å delta i forsøk med tegnspråk som valgfag på ungdomstrinnet. Målet med forsøket er å legge til rette for at hørende elever for en bedre språkforståelse og muligheten til å lære et nytt språk. I tillegg vil tiltaket kunne bidra til et inkluderende fellesskap.
Opplæringslovutvalget leverte 13. desember 2019 et forslag til ny opplæringslov i NOU 2019: 23 Ny opplæringslov. I departementets oppfølging av forslaget vil elevenes språklige rettigheter være ett av flere viktige tema, inkludert rettighetene til norsk tegnspråk.
Jeg viser videre til at regjeringen vil sette ned et offentlig utvalg om tegnspråkfeltet for å få et helhetlig bilde av norsk tegnspråk og av behovene til tegnspråkbrukerne, jf. Prop. 108 L (2019–2020) Lov om språk (språklova).
Til slutt vil jeg understreke at jeg er veldig glad for at vi har fått på plass den nye språkloven, og at den gir norsk tegnspråk den statusen det fortjener.