Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp): Er statsråden trygg på at foreldre og foresattes mulighet til deltakelse i barns læring er ivaretatt gjennom læreplanreformen Fagfornyelsen, når det ikke lenger finnes fysiske lærebøker, men kun heldigitale læremidler?
Begrunnelse
I den nylig innførte læreplanen Fagfornyelsen er det lagt til grunn at alle læremidler kan være heldigitale. Det er allerede reist en rekke spørsmål rundt hvilke faglige, pedagogiske og didaktiske konsekvenser dette kan få for elever og lærere, blant annet i Utdanningsnytt.no 10. mars. En annen problemstilling som Senterpartiet mener ikke er godt nok belyst, er hvilke konsekvenser dette kan få for foreldre og foresattes muligheter til å følge og hjelpe egne barn med skolearbeidet. Vi vet at forskjeller i foreldre og foresattes ressurser, bakgrunn og utdanningsnivå skaper forskjellig forutsetning for elever til å få oppfølging med sitt skolearbeid i hjemmet, og vi frykter at mangelen på lærebøker kan gjøre disse forskjellene enda større, med bakgrunn i varierende digitale ferdigheter. Samtidig er det stadig flere fagfolk og forskere som mener at man mister viktige ferdigheter gjennom kun å jobbe digitalt - ferdigheter knyttet til det å skrive for hånd og fysisk slå opp i og lese i ei bok, blant annet. Alle disse momentene bør tas på alvor, og evalueres med hensikt å åpne for justeringer, om nødvendig.