Skriftlig spørsmål fra Bengt Rune Strifeldt (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1919 (2020-2021)
Innlevert: 14.04.2021
Sendt: 15.04.2021
Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren
Besvart: 20.04.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Bengt Rune Strifeldt (FrP)

Spørsmål

Bengt Rune Strifeldt (FrP): Vil statsråden klargjøre regelverket slik at bedrifter som driver nødvendig egentransport også omfattes av unntakene fra innreiseforbud til Norge, slik at de unntas fra karantenekravene ved innreise til Norge?

Begrunnelse

Bitihengeren AS produserer egenutviklede tilhengere til biler og andre kjøretøyer. Dette er en relativt liten bedrift med 2 ansatte lokalisert i Jarfjord utenfor Kirkenes. Bedriften var en av kandidatene til «Vekst i nord» prisen i 2020. Vekst i Nord-prisen er et samarbeid mellom Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova. Næringsforeningen i tromsøregionen er medarrangør.
Mer inngående informasjon om bedriften fremgår i presentasjonen av bedriften i forbindelse med denne priskåringen;
https://www.nord24.no/robert-levde-fra-hand-til-munn-sa-gamblet-han-pa-en-vill-id-det-er-svindyrt-a-vare-fattig/s/5-32-151416
Dette er en innovativ bedrift som kan vise til god utvikling og resultater på tross av at det er vanskelig å drive i nord med enorme fraktkostnader, både med frakt av råvarer og deler til bedriften og for å frakte ferdigprodukt til kunde. Bedriften har innrettet seg på en slik måte at de produserer halvfabrikat som de selv transporterer til Skellefteå i Sverige for bearbeiding, og henter dette selv for videreproduksjon i Jarfjord.
Under pandemien opplever bedriften store utfordringer med forsinkelser på alt av leveringer og stengte grenser. Bedriften kjører fra Kirkenes (Norge) til Skellefteå (Sverige) via Finland. Ved ankomst lastes halvfabrikat av og bearbeidede produkter lastes på kun av sjåfør, ingen kontakt med andre mennesker, for så å returnere til Kirkenes.
Bilen bedriften benytter er spesialbygd etter Covid-19 inntraff, for å ikke bo andre steder enn i bilen under denne transporten.
Bedriften er ikke en transportbedrift, men driver egentransport av egne produkter, og denne transporten er å anse som nødvendig godstransport for å holde bedriften i gang.
I den siste tiden er bedriften blitt nektet å gjennomføre denne transporten og fått opplyst at dersom denne transporten gjennomføres så skal bedriftens sjåfører i karantene hver gang de passerer grensen til Norge. Slik de får det opplyst på Norsk tollstasjon så gjelder ikke unntaket for godstransport for slike bedrifter, mens grensekryssinger inn til Finland og Sverige er dette ikke noe problem og anses som nødvendig godstransport.
Bedriften har vært i kontakt med FHI og Helsedirektoratet for å avklare hvilke regler som gjelder, uten å få avklart hvilke regler som gjelder for slike bedrifter. Skal disse sjåførene testes hver gang de krysser grensen inn til Norge, og må bedriften sette inn en ny sjåfør pga. at den forrige sjåføren sitter i karantene?
Bedriften tapte ca. 2 millioner i 2020 fordi reiserestriksjonene slår uheldig ut for bedriften.
Dette er en del av bedriftens arbeid og bedriften vil i verste fall være konkurs etter noen måneder dersom det ikke det finnes andre løsninger.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Innledningsvis vil jeg understreke at alle norske statsborgere har lovlig adgang til Norge, og blir ikke nektet innreise. Personer som ankommer fra et land med karanteneplikt, må som hovedregel fylle ut innreiseregistreringsskjema, ha attest på negativ koronatest tatt innen 24 timer før ankomst, teste seg ved ankomst og gå i karantene i 10 døgn. Reglene kan ha unntak, og det er den enkeltes plikt å sette seg inn i reglene.
Regler om innreisekarantene skal forebygge at smittsomme sykdommer ikke bringes inn i landet, ved at personer som kommer til Norge skal oppholde seg på et eget sted og unngå nærkontakt med andre personer i en viss periode til de ikke lenger kan være smittebærere.
Det er gitt bestemmelser om unntak fra karanteneplikt i §§ 6 til 6j. De fleste av disse unntakene er basert på samfunnsøkonomiske hensyn, forsyningssikkerhet eller rimelighetshensyn. Eventuelle unntak fra innreisekarantene vurderes også opp mot risikoen for importsmitte.
I § 6b femte (og sjette) ledd er det gitt unntak for karanteneplikt i arbeidstiden for yrkessjåfører av langtransport. Bakgrunnen er for å sikre Norges forsyningssikkerhet og vareberedskap. Nordmenn som sporadisk henter varer i utlandet er ikke omfattet av dette unntaket.
Det er på det rene at tiltakene under pandemien medfører ulemper og økonomisk tap for mange. Enkeltpersoner- og grupper vil alltid kunne hevde at tiltak som retter seg akkurat mot dem, er overflødige, og at andre bør bære belastningen. Regjeringen må imidlertid foreta en samlet vurdering av hvilke tiltak som skal settes inn, basert på den gjeldende smittesituasjonen.
Jeg nevner for ordens skyld at oversikten over land og områder med forhøyet smitte oppdateres jevnlig. Sverige er for tiden delt inn i 21 områder. Det beror på smittesituasjonen til enhver tid om reiser fra ett av disse områdene utløser karanteneplikt eller ikke.
Jeg understreker også at karantenereglene, i likhet med de andre smitteverntiltakene, er noe som vurderes løpende.