Bengt Rune Strifeldt (FrP): Vil statsråden klargjøre regelverket slik at bedrifter som driver nødvendig egentransport også omfattes av unntakene fra innreiseforbud til Norge, slik at de unntas fra karantenekravene ved innreise til Norge?
Begrunnelse
Bitihengeren AS produserer egenutviklede tilhengere til biler og andre kjøretøyer. Dette er en relativt liten bedrift med 2 ansatte lokalisert i Jarfjord utenfor Kirkenes. Bedriften var en av kandidatene til «Vekst i nord» prisen i 2020. Vekst i Nord-prisen er et samarbeid mellom Nordlys, Innovasjon Norge og Norinnova. Næringsforeningen i tromsøregionen er medarrangør.
Mer inngående informasjon om bedriften fremgår i presentasjonen av bedriften i forbindelse med denne priskåringen;
https://www.nord24.no/robert-levde-fra-hand-til-munn-sa-gamblet-han-pa-en-vill-id-det-er-svindyrt-a-vare-fattig/s/5-32-151416
Dette er en innovativ bedrift som kan vise til god utvikling og resultater på tross av at det er vanskelig å drive i nord med enorme fraktkostnader, både med frakt av råvarer og deler til bedriften og for å frakte ferdigprodukt til kunde. Bedriften har innrettet seg på en slik måte at de produserer halvfabrikat som de selv transporterer til Skellefteå i Sverige for bearbeiding, og henter dette selv for videreproduksjon i Jarfjord.
Under pandemien opplever bedriften store utfordringer med forsinkelser på alt av leveringer og stengte grenser. Bedriften kjører fra Kirkenes (Norge) til Skellefteå (Sverige) via Finland. Ved ankomst lastes halvfabrikat av og bearbeidede produkter lastes på kun av sjåfør, ingen kontakt med andre mennesker, for så å returnere til Kirkenes.
Bilen bedriften benytter er spesialbygd etter Covid-19 inntraff, for å ikke bo andre steder enn i bilen under denne transporten.
Bedriften er ikke en transportbedrift, men driver egentransport av egne produkter, og denne transporten er å anse som nødvendig godstransport for å holde bedriften i gang.
I den siste tiden er bedriften blitt nektet å gjennomføre denne transporten og fått opplyst at dersom denne transporten gjennomføres så skal bedriftens sjåfører i karantene hver gang de passerer grensen til Norge. Slik de får det opplyst på Norsk tollstasjon så gjelder ikke unntaket for godstransport for slike bedrifter, mens grensekryssinger inn til Finland og Sverige er dette ikke noe problem og anses som nødvendig godstransport.
Bedriften har vært i kontakt med FHI og Helsedirektoratet for å avklare hvilke regler som gjelder, uten å få avklart hvilke regler som gjelder for slike bedrifter. Skal disse sjåførene testes hver gang de krysser grensen inn til Norge, og må bedriften sette inn en ny sjåfør pga. at den forrige sjåføren sitter i karantene?
Bedriften tapte ca. 2 millioner i 2020 fordi reiserestriksjonene slår uheldig ut for bedriften.
Dette er en del av bedriftens arbeid og bedriften vil i verste fall være konkurs etter noen måneder dersom det ikke det finnes andre løsninger.