Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1940 (2020-2021) Innlevert: 16.04.2021 Sendt: 16.04.2021 Besvart: 28.04.2021 av forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim
Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Ved sammenslåingen av Høgskolen i Akershus og Høgskolen i Oslo, står det i Kgl. res. av 14. januar 2011 at: «Departementet legger til grunn at virksomheten i utgangspunktet skal drives ved de nåværende studiestedene Kjeller i Akershus og Pilestredet i Oslo.» Imidlertid har det over tid foregått en nedbygging av studie- og arbeidsplasser fra Kjeller, i strid med forutsetningene for sammenslåingen.Aksepterer regjeringen at campus på Romerike reduseres til en filial av OsloMet, eller vil en kreve en likeverdig utvikling?
Henrik Asheim: I Kongelig resolusjon 14. januar 2011 legger departementet til grunn at virksomheten til det som nå er OsloMet – storbyuniversitetet i utgangspunktet skal drives ved "de nåværende studiestedene Kjeller i Akershus og Pilestredet i Oslo". Dette er en referanse til søknaden fra Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus om sammenslåing, som la til grunn at "framtidig vekst og utvikling skjer ved begge studiestedene, eventuelt også med studietilbud i andre deler av regionen". Dette beskriver situasjonen på tidspunktet for sammenslåing, og fratar ikke styret for den sammenslåtte institusjonen ansvaret for å fastsette den interne organiseringen. Det betyr at justeringer og tilpasninger i studietilbud og studiestruktur etter sammenslåingen ikke er et brudd med forutsetningene for sammenslåingen. Tilsvarende viser jeg til at den kongelige resolusjonen om sammenslåingen viser til at "[den] fusjonerte høyskolen vil bli landets største". Dette er ikke til hinder for at institusjonen nå er akkreditert som universitet, og at den ikke er landets største høyskole.Styrene ved universitetene og høyskolene har et ansvar for både studietilbud og en studiestruktur som er tilpasset de regionale behovene. Det betyr at hverken tilbudene eller strukturen kan være helt statiske over tid. I behandlingen av Meld. St. 18 (2014-2015) Konsentrasjon for kvalitet— Strukturreform i universitets- og høyskolesektoren understreket et klart flertall på Stortinget, alle partiene unntatt Senterpartiet, at “Det må også i fremtiden, slik det er i dag, være opp til institusjonene selv og deres styrer å vurdere hva en hensiktsmessig studiestedstruktur innebærer“. Det må være opp til OsloMets styre å gjøre gode vurderinger av hvordan de best kan møte kompetansebehovene i både Oslo og på Romerike. Min forventning er at OsloMet dimensjonerer sine tilbud og sin studiestruktur ut fra en vurdering av egen kapasitet og behovene i regionen. Jeg er derfor glad for at OsloMets styre har signalisert at det også fremover ønsker en tydelig tilstedeværelse på Romerike.