Skriftlig spørsmål fra Sverre Myrli (A) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1945 (2020-2021)
Innlevert: 16.04.2021
Sendt: 19.04.2021
Besvart: 23.04.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): Har endringene i bilansvarsloven medført endret forsikringsplikt og – ansvar for go-kart som nyttes som fornøyelsesinnretninger?

Begrunnelse

Etter at endringene i bilansvarsloven trådte i kraft har det oppstått tvil om dette har medført endret forsikringsplikt og -ansvar for go-kart som nyttes som fornøyelsesinnretninger.
Årsaken til dette er at loven nå også gjelder «utenfor gate, vei eller annen sted der allmenheten kan ferdes eller skaden kommer av at vogna er brukt der». Dette var før endringen unntak i bilansvarsloven.
Eiere av go-kartbaner som fornøyelsestilbud oppfatter at endringene i loven ble gjort for å inkludere kjøretøy hovedsakelig innen bygg/anlegg og landbruk i lovens dekning.
Forsikringsselskaper oppfatter at forsikring for go-kart som fornøyelsesinnretninger nå er mer omfattende og utvider derfor kravet til dekning og dermed også prisen på forsikring vesentlig.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Jeg legger til grunn at spørsmålet gjelder endringslov 26. mai 2020 nr. 46 om endringar i bilansvarslova (verkeområde, ansvarsgrense mv.), jf. Prop. 137 L (2018–2019). Endringene trådte i kraft 1. januar 2021.
Norges forpliktelser etter motorvognforsikringsdirektivet gjennomføres i norsk rett i bilansvarslova. Som omtalt i den nevnte lovproposisjonen, har det de senere årene kommet rettspraksis fra EU-domstolen som har avklart og presisert virkeområdet for motorvognforsikringsdirektivet. Dette er bakgrunnen for at den tidligere bestemmelsen i bilansvarslova § 2 annet ledd første punktum om rekkevidden av bilansvarslovas anvendelse på lovlig uregistrerte motorvogner, nå er opphevet.
Med motorvogn menes i bilansvarslova «køyretøy som vert drive med motor og er laga eller esla til å køyrast på bakken», jf. § 3 første ledd. Hvilke motorvogner som har registreringsplikt, følger av forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy, jf. også forskrift 15. januar 2001 nr. 26 om motorsport på lukket bane eller annet avsperret område og om annen bruk av go-kart.
Opphevelsen av § 2 annet ledd første punktum innebærer at virkeområdet for bilansvarslova er utvidet, og at skadelidte dermed er sikret et bedre erstatningsrettslig vern. Lovlig uregistrerte motorvogner som tidligere var unntatt fra lovens virkeområde etter § 2 annet ledd første punktum, er nå omfattet av loven. Den tidligere rettstilstanden er kun videreført for så vidt gjelder motorsport, jf. endringen i § 2 bokstav c.
Jeg viser for øvrig til nærmere omtale av lovendringene i Prop. 137 L (2018–2019) Endringar i bilansvarslova (verkeområde, ansvarsgrense mv.).