Per Espen Stoknes (MDG): Vil statsråden utrede eksportforbud, eksportavgift eller andre virkemidler for å redusere eksport av usortert husholdningsavfall, og dermed øke kommunenes incentiv til å redusere restavfallsmengden, og øke de norske avfallsforbrenningsanleggenes incentiv til å satse på karbonfangst?
Begrunnelse
I statsbudsjettet for 2021 foreslo regjeringen å innføre en CO2-avgift på avfallsforbrenning. I budsjettbehandlingen i fjor høst vedtok Stortinget å innføre avgiften. I behandlingen av Innst 325 S (2020-2021) Klimaplan for 2021-2030 gikk imidlertid stortingsflertallet inn for å fjerne avgiften igjen, og erstatte den med en avgift tidligere i verdikjeden.
I naturen finnes ikke restavfall. Forbud mot eller avgift på eksport av restavfall kan øke prisene kommunene må betale for å bli kvitt usortert husholdningsavfall. Dette kan bidra til større innsats i norske kommuner både for bedre sortering og for tiltak som reduserer avfallsmengden.
Avfallsbransjen mener en avgift på avfallsforbrenning vil føre til at mer avfall blir eksportert til Sverige, siden avfallsforbrenning er billigere der. Andre aktører har pekt på at en avgift tidligere i verdikjeden vil kunne ha større effekt enn en forbrenningsavgift hvis formålet er å redusere mengden fossilt i restavfallet som går til forbrenning.
Samtidig konkluderer både Klimakur 2030 og Klimaetaten i Oslo med at en CO2-avgift på avfallsforbrenning kan øke incentivene til karbonfangst på forbrenningsanlegg. Utfordringen er dermed å finne ut hvordan man kan innrette avgiften på en måte som minimerer risikoen for økt avfallseksport, samtidig som den gir incentiver til mindre kasting av restavfall, mindre bruk av fossil plast, og samtidig bidrar til å utløse finansiering av karbonfangsprosjekter.