Silje Hjemdal (FrP): Mener kulturministeren at støtteordningene til kulturlivet bidrar nok til å opprettholde landets mat- og drikkefestivaler, og hvis ikke, hva akter kulturministeren å foreta seg for å redde disse festivalene?
Begrunnelse
I statsrådens svar til representanten Morten Ørsal Johansen på et lignende spørsmål datert 09.03.2021 opplyser han om at mat- og drikkefestivalene kan søke støtte gjennom regjeringens tilskuddsordning til store publikumsåpne arrangementer.
Etter samtale med flere arrangører av norske mat- og drikkefestivaler har det kommet frem at heller ikke denne tilskuddsordningen klarer å fange opp støtte til billettrefusjon, eller støtte til manglende billettsalg som følge av nedstengning grunnet COVID-19 pandemien. Arrangørene får sin inntekt av nettopp billettinntekter, og det er derfor viktig at en støtteordning tar høyde for dette. Et eksempel er Oslo Ginfestival som ble avspist med støtte pålydende rundt to prosent av sitt reelle inntektsbortfall.
Andre ordninger som kunne ha vært aktuelle er administrert av Kulturrådet. Ordninger kulturministeren tidligere har uttalt at han har holdt på en armlengdes avstand, slik at kulturlivet selv kan bestemme hvilke aktører de mener oppfyller kriteriene innen det noe uklare kulturbegrepet. Kulturrådet har en åpenbar egeninteresse av å definere kultur, og dermed støtteberettigede, på en slik måte at bare deres "egne” kunstretninger, herunder litteratur, musikk, scenekunst, og visuell kunst får støtte.
Det er klart begrepet kunst kan defineres ulikt, men undertegnede mener at mat- og drikkekultur definitivt har en viktig plass i norsk kulturliv, og at den er til glede for mange nordmenn. Viktige ambassadører og arenaer for denne kulturen står nå i fare for å forsvinne, grunnet regjeringens passivitet, og Kulturrådets snevre definisjon av kultur.
Jeg håper at kulturministeren setter seg ned med den hardt rammede bransjen og ser på hvilke tiltak som kan gjennomføres raskt for å hjelpe disse aktørene.