Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:2041 (2020-2021)
Innlevert: 27.04.2021
Sendt: 27.04.2021
Besvart: 05.05.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Mener statsråden det er akseptabelt at saksbehandlingstiden hos NAV medfører at folk risikerer å gå nærmere et år uten å få utbetalt sykepenger, og hvilke tiltak vil han eventuelt iverksette for å sikre at folk får behandlet sine saker hos NAV innen rimelig tid?

Begrunnelse

Aust-Agder blad omtalte 24.april et tilfelle der en person hadde ventet på sykepenger siden august. Vedkommende hadde gått fra dagpenger som permittert til å bli sykemeldt. Han har imidlertid fortsatt ikke fått avklart sin sak, og dermed ei heller utbetalt noen sykepenger.
NAV beklager til Aust-Agder blad at det har tatt så lang tid å ferdigbehandle saken, men peker på at koronaepidemien fører til lang saksbehandlingstid. Å vente i åtte måneder på utbetaling fra NAV vil imidlertid for de aller fleste ha dramatiske konsekvenser for privatøkonomien.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Det er svært beklagelig at brukere som har rett på en ytelse, blir gående uten nødvendig bistand lenger enn nødvendig.
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for førstegangssøknad om sykepenger er om lag fire uker som er det målsatte kravet. Saksbehandlingstid for klager på sykepenger samlet i vedtaks- og klageinstansen har imidlertid økt fra 125 dager i snitt i 2020 til 171 dager i snitt i første kvartal 2021.
Arbeids- og velferdsetaten har vært, og er fortsatt, i en ekstraordinær situasjon som følge av koronapandemien. Pandemien medførte en betydelig økning i antallet søknader om dagpenger og i tillegg en økning i søknader om omsorgspenger og sykepenger. Etaten ble derfor nødt til å gjøre omfattende omdisponeringer av saksbehandlerressurser, blant annet fra klage- og ankesaksbehandlingen, for å håndtere den økte saksmengden.
Arbeids- og velferdsetatens driftsbudsjett er midlertidig styrket både i 2020 og 2021 for å sikre tilstrekkelig kapasitet i saksbehandlingen, deriblant saksbehandlingen av klager, og etaten arbeider målrettet med å bygge ned restansene og redusere saksbehandlingstiden. Ansatte som vanligvis jobber med klagebehandling i NAV Klageinstans er fra høsten 2020 tilbakeført til sin ordinære jobb. Bemanningen der er også blitt styrket med 22 prosent sammenlignet med høsten 2019.
Arbeids- og velferdsetaten har orientert meg om en positiv utvikling etter nyttår i forventet saksbehandlingstid på klager i NAV Klageinstans der noen ytelser nå er innen saksbehandlingsfristen på 12 uker. Arbeids- og velferdsetaten gir på nav.no en oppdatert oversikt over forventede saksbehandlingstider for klager i alle vedtaksinstanser.
Prosjekt 3 i Moderniseringen av IKT i Arbeids- og velferdsetaten leverer moderniserte løsninger for brukere, samhandlere og saksbehandlere på sykepengeområdet. I 2020 leverte Prosjekt 3 søknadsdialog for sykemeldte og arbeidsgiver og ny vedtaksløsning for sykepengesøknader. Denne moderniseringen skal bidra til at saksbehandlingstiden blir redusert ved økt automatisering og mindre manuell behandling.
Jeg har forståelse for at mange opplever det som personlig vanskelig at saksbehandlingstiden strekker seg over en lang periode. Arbeids- og sosialdepartementet følger opp Arbeids- og velferdsetaten på dette området, og forventer at etaten tar nødvendige grep for å få saksbehandlingstiden på klagesaker ned på akseptabelt nivå.
I tillegg vil regjeringen sette i gang en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet i Nav og Trygderetten. Vi tar sikte på å få startet arbeidet før sommeren. Et utvalg vil vurdere alle sider ved dagens system – både mulige forbedringer innenfor dagens modell, men også alternative måter å organisere dette på. Utvalget skal fokusere på tiltak som bedrer systemet for brukerne, sikrer rettssikkerheten deres samt en mer effektiv sakshåndtering.