Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:2075 (2020-2021)
Innlevert: 29.04.2021
Sendt: 30.04.2021
Besvart: 05.05.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Har statsråden forståelse for at det er viktig at den utvidede SMB-rabatten raskt kommer på plass slik at norske banker også kan gjøre nytte av reduksjonen i kapitalkravene som grunnlag for å være enda sterkere til stede for små og mellomstore bedrifter?

Begrunnelse

Regjeringen innførte dagens SMB-rabatt 31.12.2019 gjennom en faktor som justerer ned verdien av utlån til små og mellomstore bedrifter ved fastsettelse av kapitalkrav slik at kapitalkravet blir lavere. SMB-rabatten er et viktig virkemiddel for å styrke næringslivets tilgang til finansiering, og gir bankene et tydelig insentiv til å yte lån til små og mellomstore bedrifter. EU har nå forbedret SMB-rabatten ytterligere gjennom en utvidelse som innebærer at kapitalkravene reduseres også for lån inntil 2,5 millioner euro, mot opprinnelig kun 1,5 millioner euro. I tillegg er ordningen forbedret ved at utlån til SMB som overstiger 2,5 millioner euro vil få en faktorreduksjon på 15 prosent.
Endringene i SMB-rabatten ble gjort gjeldende i EU i juni 2020, og gjelder dermed allerede for utenlandske banker som opererer i Norge. Samtidig kan vi lese i Finansavisen 29.mars 2021 at innføringen av SMB-rabatten på nytt er utsatt for norske banker. Sett i sammenheng med at regjeringen senest i forbindelse med Finansmarkedsmeldingen for 2021 påpeker at mindre bedrifter og bedrifter i distriktene i stor grad henvender seg til lokale og regionale sparebanker for fremmedkapitalfinansiering, er det uheldig at SMB-rabatten ikke allerede er innført i Norge. Både av hensyn til landets små og mellomstore bedrifter, landets 94 sparebanker og den norske banknæringen for øvrig er det viktig at SMB-rabatten raskt kommer på plass slik at bedrifter og prosjekter som er lønnsomme eller forventet lønnsomme i fremtiden, i størst mulig grad sikres tilgang til finansiering.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: I EU ble det i 2019 vedtatt endringer i henholdsvis kapitalkravsforordningen (CRR), kapitalkravsdirektivet (CRD) og krisehåndteringsdirektivet (BRRD) med nye regler for banker om bl.a. kapitalkrav og krisehåndtering, som samlet ofte omtales som EUs bankpakke. Som følge av Covid-19-pandemien ble det i juni 2020 vedtatt en del lettelser i EUs kapitalkravsregler med forordning (EU) 2020/873, og herunder ble iverksettelsen av vedtatte lettelser i bankpakken fremskyndet. Den utvidede SMB-rabatten er en av lettelsene som ble satt i kraft i EU i fjor sommer.
Regjeringen la i april frem lovforslag om norsk gjennomføring av bankpakken, jf. Prop. 147 LS (2020-2021). I samarbeid med de øvrige EØS/EFTA-statene jobber vi nå for at bankpakken kan innlemmes i EØS-avtalen så snart som mulig. Fra norsk side er vi avhengig av at også de andre EØS/EFTA-statene er klare for gjennomføring, det vil si at de løfter sine eventuelle konstitusjonelle forbehold. Så fort det skjer, vil bankpakken tre i kraft som en del av EØS-avtalen og de norske gjennomføringsreglene settes i kraft, bl.a. slik at den utvidede SMB-rabatten vil gjelde også for norske banker. Saken er høyt prioritert fra norsk side, og jeg deler den utålmodigheten som norske banker og bedrifter har gitt uttrykk for.
Det er samtidig viktig å understreke at norske bedrifter har god tilgang på kapital fra norske og utenlandske banker og i verdipapirmarkedet. Blant annet viser Norges Bank i Pengepolitisk rapport nr. 1/2021 til at kredittverdige foretak synes å ha god tilgang til kreditt. Dagens SMB-rabatt gjelder også lån opptil ca. 15 mill. kroner, som er relativt store lån i norsk sammenheng. Regjeringen har for øvrig iverksatt en rekke tiltak for å støtte opp om norsk næringsliv under pandemien, bl.a. kompensasjonsordningen, garantiordningen for banklån og Statens obligasjonsfond.