Helge André Njåstad (FrP): Hva gjør statsråden for å for å få en snarlig avklaring om innreisebegrensninger for norske sjøfolk til Storbritannia?
Begrunnelse
Det har seg slik at fiskefartøy som har sitt arbeid innenfor 12 nm fra de britiske fastlandet må ha arbeidstillatelse (frontier worker permit) for å utføre sitt arbeid. En slik arbeidstillatelse er ikke nødvendig for ordinær fraktetransport innenfor 12nm. Det har nylig oppstått en intern konflikt i Storbritannia om hva som anses som fraktetransport. Det britiske innenriksdepartementet anser nemlig brønnbåter og servicebåter som fishing vessels operating wholly or mainly in UK territorial waters. Det britiske samferdselsdepartementet er av samme mening som norske myndigheter om at brønnbåter og servicebåter er frakteskip. Dette er videre definert at skipene er fraktefartøy internasjonalt, da skipene har både maritim besetning og følger internasjonale regler og plikter innenfor skipsfarten. Så lenge innreise/arbeidsrestriksjonene pågår, betyr dette at norske rederier ikke kan sende mannskap til Storbritannia for mannskapsbytte. Flere rederier har allerede fått tilbakesendt sine ansatte, som da må i innreisekarantene i Norge. Innreisebegrensningen før også til at de norske rederiene ikke kan ta nye oppdrag og pågående oppdrag ikke kan utføres, ettersom Storbritannia hverken har tilgang på utstyr eller sjøfolk med kompetanse til å utføre arbeidet. Videre kan de norske sjøfolka miste sine arbeidsplasser. Næringen er i stor usikkerhet og må ha en snarlig løsning på utfordringene.