Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2090 (2020-2021)
Innlevert: 30.04.2021
Sendt: 03.05.2021
Besvart: 07.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hva er status på arbeidet med å løse utfordringene Svinesundsterskelen gir?

Begrunnelse

I januar stilte jeg skriftlig spørsmål (15:1071 (2020-2021) til statsråden om hva regjeringen gjør for å løse utfordringene Svinesundsterskelen gir. Statsråden viste da til at Kystverket nylig hadde oversendt departementet en oppdatert gjennomgang av prosjektet. Statsråden skulle da gå gjennom dette, for så å komme tilbake med videre fremdrift. Siden det nå har gått en stund er det ønskelig å vite hva status er.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Farvannsstiltaket som vurderes i innseilingen til Halden vil være viktig for fremkommelighet og sikkerhet i dette farvannet. Særlig gjelder dette for skipstrafikken knyttet til virksomhet ved Nexans Halden og Norske Skog Saugbrugs.
Prosjektet i innseilingen til Halden vil innebære inngrep både på norsk og svensk side av fjorden, og krever således tillatelse fra myndigheter på begge sider av grensen.
Kystverket oversendte departementet i januar d.å. en gjennomgang av prosjektet, herunder hva som er gjort så langt og hvilke ytterligere krav som må innfris i behandlingen av saken på svensk side av grensen.
Vi har vurdert den videre håndteringen av saken på bakgrunn av Kystverkets gjennomgang og tidligere dialog mellom norske og svenske myndigheter.
I en dialog på overordnet nivå fra 2016, ble det fra svensk side konkludert med at den svenske regjeringen ikke vil instruere berørte svenske myndigheter om å inngå i et samarbeid om utredning av mulig farvannstiltak i Iddefjorden. Det ble videre lagt til grunn at saken må følge den ordinære planprosessen i Sverige, før den svenske regjeringen fatter endelig vedtak i tråd med regelverket.
Kystverket har på denne bakgrunn fått i oppdrag å gjennomføre de nødvendige undersøkelser og prosesser som er nødvendige for å få behandlet en tiltakssøknad på svensk side av grensen. Dette er en komplisert og tidkrevende prosess, som ventelig vil kunne ta 2 til 3 år. Vi er i løpende dialog med Kystverket om fremdrift og håndtering av saken.
Etaten har så langt gjennomført flere forundersøkelser og vært i prosess for å få avklart utredningskrav og undersøkelsesprogram med lokale svenske myndigheter, Länsstyrelsen i Västra Götalands län og Vattenmyndigheten for Västerhavet.
I den videre oppfølgingen av prosjektet skal Kystverket blant annet søke å etablere et samarbeid med Sjöfartsverket for å avklare (farvanns)rettigheter, som er nødvendige å få plass i den videre saksgangen på svensk side av grensen. Vi avventer nå Kystverkets arbeid med dette.
Jeg vil på egnet måte komme tilbake til Stortinget etter at vi har fått på plass de nødvendige avklaringer med svenske myndigheter.