Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:2093 (2020-2021)
Innlevert: 02.05.2021
Sendt: 03.05.2021
Besvart: 10.05.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): NAV har stort arbeidspress i disse tider, men må være i stand til å hjelpe de som trenger det mest. En alenemor har hatt sin mellomste på 13 år innlagt for alvorlig anoreksi i snart 8 måneder. Hun fikk først avslag på pleiepenger fordi bedriften hadde forskuttert lønn. Når hun ble sykemeldt 1.februar fikk hun avslag på sykepenger fordi hun skulle hatt pleiepenger. NAV sier klagebehandlingen vil ta minst 6 måneder. Hun får nå økonomisk hjelp fra sin mor.
Kan jeg be statsråden snarest rydde opp i slik inkonsekvent behandling?

Begrunnelse

Den behandling som har dokumentert best effekt for alvorlig anoreksi er FHT-foreldrebasert terapi. Det innebærer at foreldre er en del av terapien og må være mye tilstede og gir rett til 100 % pleiepenger.
Behandlingstiden på NAV er rekordlang på grunn av korona og bedriften valgte derfor å forskuttere pleiepenger slik at alenemoren skulle kunne konsentrere seg om datteren og de to andre barna uten å bekymre seg for økonomien.
NAV avslo kravet om pleiepenger fordi hun ikke hadde lidd noe økonomisk tap når hun hadde fått lønn som etter avtale med bedriften var en forskuttering.
NAV avslo klagen.
Når alenemor ble sykemeldt 1.februar i år som følge av den totale situasjonen med alvorlig sykt barn og uavklart økonomi fikk hun avslag på sykepenger fordi hun ikke hadde mottatt lønn men skulle hatt pleiepenger. Hun nådde ikke frem med muntlig klage på det inkonsekvente og har levert skriftlig klage. Denne uken fikk hun beskjed om at behandlingsfristen på klagen er 6 måneder.
Alenemor har hele tiden hatt tett dialog med NAV for å få rett bistand og allikevel har hun opplevd et system som er inkonsekvent og ikke i stand til å gi henne et minimum av økonomisk trygghet slik at hun kan konsentrerer seg om behandlingen av sin alvorlig syke 13.åring.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Jeg har forståelse for at brukere i en krevende hverdag blir oppgitt over vedtak de ikke forstår eller er enige i, ikke får den informasjonen de trenger, og saksbehandlingstiden i tillegg strekker seg over en lang periode. Derfor er jeg også opptatt av og følger med på at saksbehandlingstidene er på et akseptabelt nivå, også når det gjelder klager, og at brukerne mottar god informasjon og veiledning.
Vilkårene for pleiepenger går frem av folketrygdloven § 9-10. Omsorgspersoner som må være borte fra arbeidet og mister pensjonsgivende arbeid fordi de har omsorg for barn under 18 år med behov for kontinuerlig tilsyn, kan ha rett til pleiepenger. Dersom arbeidsgiver utbetaler full lønn til personen, kan arbeidsgiver kan kreve å få ytelsen utbetalt til seg fra Arbeids- og velferdsetaten, se folketrygdloven § 22.3. At arbeidsgiver har forskuttert lønn, medfører ikke en avslagsgrunn for pleiepenger og sykepenger. Om noen har fått vedtak de ikke er enig i, har de mulighet til å klage på det. På nav.no opplyser Arbeids- og velferdsetaten om forventet saksbehandlingstid for klager i alle vedtaksinstanser. På pleiepenger er forventet saksbehandlingstid 10 uker i vedtaksinstans og 12 uker i klageinstans. På sykepenger er forventet saksbehandlingstid 10 uker i vedtaksinstans og 18 uker i klageinstans.
Jeg kan ikke uttale meg om saken representanten Grung viser til, eller instruere eller overprøve saksbehandlingen i etaten, men kan ikke garantere at det ikke er gjort feil i dette konkrete tilfellet.
Brukerne skal finne og forstå den informasjon NAV gir uansett om den er nettbasert, digital eller skjer ved personlig kontakt. Brukeren skal ut fra den informasjon de mottar vite hva som er ventet av dem og hva de kan forvente av NAV ut fra egen livssituasjon. NAV.no er brukerens første møte med NAV og er også NAVs viktigste verktøy for kommunikasjon. Det jobbes derfor stadig med at NAVs digitale samhandlingsløsninger skal bli bedre og mer brukerorienterte. Veiledningskompetansen i etaten har også blitt styrket de siste årene, og dette arbeidet vil fortsette fremover for å oppnå gode brukermøter.
Som representanten påpeker, har Arbeids- og velferdsetaten vært, og er fortsatt, i en ekstraordinær situasjon som følge av koronapandemien. Pandemien medførte en betydelig økning i antallet søknader om dagpenger og i tillegg en økning i søknader om omsorgspenger og sykepenger. Dette medførte at etaten gjorde omfattende omdisponeringer av saksbehandlerressurser, blant annet fra klage- og ankesaksbehandlingen, for å håndtere den økte saksmengden.
I 2020 og 2021 er Arbeids- og velferdsetatens driftsbudsjett blitt midlertidig styrket for å sikre tilstrekkelig kapasitet i saksbehandlingen, deriblant saksbehandlingen av klager. Fra høsten 2020 er ansatte som vanligvis jobber med klagebehandling i NAV Klageinstans tilbakeført til sin ordinære jobb. Bemanningen der er også blitt styrket med 22 prosent sammenlignet med høsten 2019. Det jobbes nå med å bygge ned restanser og behandle klagesaker som har ligget lenge på vent. Arbeids- og velferdsetaten har orientert meg om en positiv utvikling etter nyttår i forventet saksbehandlingstid på klager i NAV Klageinstans der noen ytelser nå er innen saksbehandlingsfristen på 12 uker.
I tillegg vil regjeringen sette i gang en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet i Nav og Trygderetten. Vi tar sikte på å få startet arbeidet før sommeren. Et utvalg vil vurdere alle sider ved dagens system – både mulige forbedringer innenfor dagens modell, men også alternative måter å organisere dette på. Utvalget skal fokusere på tiltak som bedrer systemet for brukerne, sikrer rettssikkerheten deres samt en mer effektiv sakshåndtering.