Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2111 (2020-2021)
Innlevert: 03.05.2021
Sendt: 04.05.2021
Besvart: 07.05.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Mener justisministeren at Norges voldtektsbestemmelse per i dag sikrer personer som er utsatt for seksuell omgang uten samtykke et tilstrekkelig og godt rettsvern, og hvordan vil ministeren ivareta rettsvernet til personer som er utsatte for seksuell omgang uten samtykke i påvente av Straffelovrådets vurdering av gjeldende rett, og en eventuell påfølgende endring i straffeloven som legger mangel på samtykke til grunn i straffelovens voldtektsbestemmelse § 291?

Begrunnelse

Regjeringens handlingsplan mot voldtekt (2019-2022) sier at “Norge har en menneskerettslig forpliktelse til å forebygge, beskytte mot og etterforske voldtekt gjennom tilslutning til flere internasjonale konvensjoner (...), blant annet etter Istanbulkonvensjonen (...) Konvensjonene gir også føringer for bekjempelsen av voldtekt”. Norge har gjentatte ganger fått kritikk av både FNs Komite mot tortur og FNs Kvinnekomite for at voldtektsbestemmelsen i straffeloven ikke har mangel på samtykke som sitt definerende element. Likevel følger ikke Norge opp FNs anbefalinger.
Etter Istanbulkonvensjonen artikkel 36 er det mangel på frivillig samtykke som er essensen i et seksuelt overgrep. I tråd med dette må straffeloven fastslå at voldtekt er seksuell omgang uten frivillig samtykke. Istanbulkonvensjonen trådte i kraft i Norge 1. november 2017 og pålegger blant annet staten Norge å utforme tiltak med sikte på å utvikle politikk på feltet. Det er ventet at GREVIO, organet som overser statenes gjennomføring av Istanbulkonvensjonen, vil rette kritikk mot Norge når de leverer sin tilsynsrapport, fordi straffelovens voldtektsbestemmelse ikke bygger på fravær av samtykke i § 291.
I Regjeringens handlingsplan mot voldtekt står det at det kan “være grunn til å vurdere om definisjonen av voldtekt i Straffeloven bør endres for å sikre at tilfeller av ufrivillig seksuell omgang som i dag måtte falle utenfor definisjonen, men som er tilnærmet like straffverdige som tilfellene som i dag faller innenfor definisjonen, kan møtes med en adekvat reaksjon” og 8. mars 2021 opplyste justisministeren til VG at Straffelovrådet skal se på om vi har et tilstrekkelig godt regelverk. Straffelovrådet skal først levere sine råd innen utgangen av desember 2022, og rådene de gir vil ikke nødvendigvis føre til noen lovendringer eller forpliktelser fra staten sin side.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Innledningsvis vil jeg understreke at arbeidet med å forebygge og bekjempe voldtekt er en viktig og prioritert oppgave for regjeringen. Voldtekt er grov integritetskrenkende kriminalitet som kan gi store skader for den som rammes.
Ufrivillig seksuell omgang er allerede bredt regulert i norsk straffelovgivning. Vi har for det første et straffebud om voldtekt som har et vidt nedslagsfelt, og som rammer svært mange av de praktisk viktige krenkelsene som er så klanderverdige at de bør defineres som voldtekt. I tillegg finnes det andre straffebestemmelser som dekker tilfeller av seksuelle krenkelser som eventuelt faller utenfor voldtektsbestemmelsen. Samlet sett vil disse reglene allerede ramme situasjoner hvor den enkeltes seksuelle autonomi blir krenket.
Vi har samtidig sett en utvikling internasjonalt i retning av å legge større vekt på manglende samtykke ved utformingen av voldtektslovgivningen. Også nyere forsking har pekt på enkelte svakheter ved den någjeldende voldtektsbestemmelsen og tilgrensende straffebud, for eksempel straffebudet om seksuell handling uten samtykke. Jeg mener derfor at det er behov for å vurdere alternativer til dagens regulering av voldtekt. Dette er bakgrunnen for at departementet i mars 2021 ga Straffelovrådet i oppdrag å foreta en samlet gjennomgåelse og revisjon av straffelovens bestemmelser om seksuelle krenkelser. Som ledd i denne gjennomgåelsen skal Straffelovrådet blant annet se nærmere på om det bør innføres en samtykkebasert voldtektsdefinisjon også i Norge.
En revisjon av straffelovens bestemmelser om seksuelle krenkelser reiser krevende rettslige og prinsipielle spørsmål. Det er derfor viktig at disse spørsmålene utredes grundig før det eventuelt gjøres lovendringer. Avslutningsvis vil jeg understreke at vi allerede har en strafferettslig regulering av seksuelle krenkelser som gjennomgående fungerer godt, og som gir grunnlag for adekvate reaksjoner mot voldtekt og annen skadelig seksuell atferd.