Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2116 (2020-2021)
Innlevert: 04.05.2021
Sendt: 04.05.2021
Besvart: 11.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Det omstridte vegprosjektet Åkra sør – Veakrossen har etter alt å dømme svært negativ samfunnsøkonomisk nytteverdi. Likevel har det vært del av en bompengepakke, og står igjen i fare for å kunne bli del av en ny pakke.
Hvordan kan en slik utbygging lene seg på så gamle nytte- og kostnadsanalyser og bli gjennomført med bompengefinansiering med så stor negativ nytteverdi og så store miljøødeleggelser?

Begrunnelse

Vegprosjektet Åkra sør – Veakrossen i Karmøy kommune var inntil i fjor en del av Haugalandspakken. Dette prosjektet, og en rekke andre planlagte prosjekter, har imidlertid blitt tatt ut av bompengepakken som en følge av omfattende underfinansiering.
Til tross for prosjektets kraftige kostnadsvekst ble det ikke foretatt noen ny nytte- og kostnadsanalyse av prosjektet i forbindelse med arbeidet med reguleringsplanen (2017–2019). Dette ble tydelig presisert overfor Karmøy kommune av Statens vegvesen i brev av 11. juni 2019 – tre uker før kommunestyret vedtok reguleringsplanen.
Prosjektets siste nytte- og kostnadsanalyse er tilbake fra 2010 (kommunedelplan), men prosjektets prislapp har siden den gang nesten tredoblet seg; fra 226 mill. kr i 2010 til omtrent 691 mill. kr i 2019 – et estimat som mange fortsatt mener er for lavt.
Om man tar utgangspunkt i prosjektets økte kostnader, samt nytteverdiens økning (jf. KPI), vil prosjektet i dag trolig ha en samfunnsøkonomisk nytteverdi på maksimalt minus 350 mill. kr, mest sannsynlig er nytteverdien enda lavere enn dette – dette på grunn av ytterligere kostnadsvekst siden siste kostnadsanslag i 2019, samt kostnader til konsekvensutredning (nytt krav fra KMD), viltfond, miljøtunnel mm.
Det betyr at for hver bompengekrone som blir investert i prosjektet, vil samfunnet kun få maksimalt 50 øre igjen i nytte. I tillegg kommer de omfattende ikke-prissatte ødeleggelsene av store arealer med dyrka mark (omtrent 100 dekar, samt enda flere dekar med innmarks- og utmarksbeite), ødeleggelser av flere truede naturtyper og flere truede arters leveområder, samt ødeleggelser av viktige friluftslivsområder.
Det planlegges nå flere nye fremtidige bompengepakker på Ytre Haugalandet, blant annet en strekningsvis bompengepakke på Karmøy (fv. 547). Ordfører i Karmøy, Jarle Nilsen (Ap), har lenge vært en ivrig forkjemper for Åkra sør – Veakrossen, og han har nylig uttalt at dette prosjektet nå blir svært viktig for Karmøy kommune å få med i en ny bompengepakke. Det fremstår imidlertid svært usikkert hvorvidt han har støtte fra sitt eget kommunestyret i denne påstanden. Til syvende og sist blir det imidlertid opp til Rogaland fylkeskommune å avgjøre om Åkra sør – Veakrossen skal bli en del av en eventuell ny bompengepakke på Karmøy.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg er kjent med at det er utarbeidet reguleringsplan for prosjektet fv.47 Åkra sør – Veakrossen på Karmøy og at det er fremmet innsigelser på deler av reguleringsplanforslaget fra Statsforvalteren i Rogaland. Kommunal og moderniseringsdepartementet har ikke tatt endelig stilling til innsigelsen. Saken er nå til vurdering hos Rogaland fylkeskommune som veieier, og Karmøy kommune som planmyndighet.
Jeg har fått opplyst fra Statens vegvesen at prosessen for eventuelle nye fylkesveipakker på Haugalandet er startet. Dette er Rogaland fylkeskommunes ansvar. Arbeidet skal etter det Statens vegvesen opplyser overfor meg, etter planen gjennomføres fra høst 2021 til vår 2022. 
Jeg ser det derfor ikke som naturlig å skulle uttale meg om detaljene i saken nå.