Øystein Langholm Hansen (A): God tilførselsveg fra Egersund til ny E39 vil være avgjørende for effektiv transport og næringsutvikling, samt knytte bo- og arbeidsregionen bedre sammen.
Vil statsråden sikre at slik tilførselsveg innarbeides som et rekkefølgekrav i kommunedelplanen for ny E39 på strekningen Lyngdal Vest - Ålgård og at den reguleres samtidig med ny E39?
Begrunnelse
I samferdselsdepartementets anbefaling til kommunedelplan for ny E39 på strekningen Lyngdal Vest – Ålgård ble tilkomsten til det største bo- og arbeidsmarkedet i Eigersundsområdet, med nasjonal havn og 15.000 innbyggere vektlagt. Avlastningen av trafikk på FV.444 ble også vektlagt, med anbefaling om gode kryssplasseringer og gode tilførselsveier.
Regjeringen offentliggjorde den 17. mars i år at de har valgt R1-alternativet som trasé for ny E39, et alternativ som øker avstanden mellom Egersund og ny E39 i forhold til R2-alternativet som var anbefalt av samferdselsdepartementet. Den økte avstanden gjør at behovet for god tilførselsvei har blitt enda viktigere for å sikre god tilkomst til bo- og arbeidsmarkedet i Eigersundområdet og for å avlaste trafikken på FV. 444.
En samlet region står bak kravet om at det er svært viktig at samferdselsdepartementets prioriteringer ivaretas i kommunedelplanen for ny E39 Lyngdal vest – Ålgård, med god tilførselsveg fra Egersund til ny E39 via ny korridor for deler av RV. 426 opp til ny E39 (Westlink), og at dette må innarbeides som et rekkefølgekrav i kommunedelplanen og reguleres samtidig med ny E39.