Skriftlig spørsmål fra Kjell-Børge Freiberg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2155 (2020-2021)
Innlevert: 07.05.2021
Sendt: 10.05.2021
Besvart: 25.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kjell-Børge Freiberg (FrP)

Spørsmål

Kjell-Børge Freiberg (FrP): Hva vil statsråden på kort sikt kunne bidra med for å løse og rette opp de akutte innseilingsproblemene til Værøy Havn?

Begrunnelse

Værøy er blant Norges største fiskerikommuner, og nær all aktivitet og verdiskaping i øykommunen skjer med basis i sjømatnæringen. Værøy er den største landingskommunen for fisk til produksjon nord for Møre, og all aktivitet ligger i samme havneområde. Bidraget til fellesskapet fra næringsaktiviteten i kommunen er betydelig.
Farleden inn til Værøy Havn er i denne sammenheng avgjørende for levering av fangst og utskipning fra industrien i kommunen. Havna er hovedpulsåren for folk og næringsliv og legger hele livsgrunnlaget for kommunen.
I NTP-forslaget fra regjeringen er havna/farleden prioritert i 1.periode. Imidlertid sliter sjømatnæringen med akutte problemer da farleden med manglende dybdeforhold medfører at øysamfunnet nå går glipp av betydelige mengder leveranser anslått til ca. 100 millioner kroner i førstehåndsverdi per sesong.
Sikkerhet og fremkommelighet i farvannet er begrenset under de rådende forhold, og det er nå en begrunnet bekymring for næringsaktiviteten på øya dersom ikke sikkerhet og fremkommelighet ivaretas gjennom en snarlig utbedring.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Værøy havn er en viktig havn med betydelige skipsanløp knyttet til fiskeriaktivitet og annen næringsvirksomhet. Det er utfordrende å anløpe havnen i dårlig vær. Tiltak for å bedre sikkerheten og fremkommeligheten for den alminnelige ferdselen inn til havnen er derfor prioritert i Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033, med oppstart i første seksårsperiode og en anslått samlet investeringsramme på 374 mill. kroner.
Kystverket vil jobbe videre med å sikre at prosjektet kan realiseres så raskt som mulig og til en lavest mulig kostnad, i tråd med den nye prosjektstyringsmodellen som regjeringen har foreslått i Nasjonal transportplan 2022-2033. Hensikten er å få flest mulig samferdselsprosjekter realisert innenfor tilgjengelig økonomiske ramme.
Jeg vil komme tilbake til oppfølgingen av farvannstiltaket i innseilingen til Værøy havn og øvrige farvannstiltak gjennom de årlige budsjettprosessene.