Åsmund Aukrust (A): Etter 4 år med retur og pant av fritidsbåter kan det være behov for å se på endringer for å gjøre ordninga bedre.
Har statsråden vurdert å gjøre endringer, som for eksempel å øke grensen på størrelsen på fritidsbåter til for eksempel 6 000 kg, og er det vurdert å øke beløpet på vrakpanten så den blir mer attraktiv og effektiv?
Begrunnelse
Bedriften Norsk Lystbåtdestruksjon A/S har sertifisert til Miljøfyrtårn. De gjør en viktig jobb for natur og miljø ved å hente og destruere båtvrak som både har vært lagret på land, hensatt i naturen eller som har gått ned. De har oppstått etter at Miljødirektoratet innførte fra oktober 2017 en ordning med retur og pant av fritidsbåter. De har gjort seg gode erfaringer, men også sett på ting kan forbedres for å få ordninga bedre, så mindre forsøpling ender i havet. I dag gjelder bare for båter under 50 fot og 3000 kg. Store båter er de som forurenser mest gjennom de har mest kjemikaler og fremmedstoffer. I tillegg er vrakpanten bare på 1000 kroner og en økning vil kunne ordninga mer effektiv og dermed mer treffsikker.