Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2169 (2020-2021)
Innlevert: 09.05.2021
Sendt: 10.05.2021
Besvart: 19.05.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Det lokale brannvesen står ofte alene på ulykkessteder i svært lang tid før både ambulanse og politi rekker frem, og må håndtere blant annet sikring av skadested, evakuering, alvorlige personskader og trafikkdirigering. En kan undres hvilke kriterier var lagt til grunn for vurdering av det totale beredskapsnivået ved innføring av politireformen.
Vil statsråden erkjenne den beskrevne problemstillingen og sette i verk nødvendige økonomiske tiltak for å sikre god og ansvarlig beredskap i alle landets kommuner?

Begrunnelse

Nærpolitireformens konsekvenser for det totale beredskapsnivået lokalt flere steder i Norge er under enhver kritikk. Selv om antall politifolk pr 1000 innbygger har økt svakt, har politiets responstid økt. Og den øker mest i områder med få innbyggere. Dette har ført til at det lokale brannvesen, i langt større grad enn tidligere, nå opererer som førstelinjeberedskap på de fleste utrykningsoppdrag. Alt fra brann til bilulykker og voldsepisoder. Det lokale brannvesen står ofte alene på ulykkessteder i svært lang tid før både ambulanse og politi rekker frem, og må håndtere blant annet sikring av skadested, evakuering, alvorlige personskader og trafikkdirigering.
Mange lokale brannvesen er ikke rustet for disse oppgavene verken på utstyrssiden eller når det kommer til kapasitet og kompetanse. Statlig finansiert beredskap reduseres med det resultat at allerede anstrengte kommunebudsjett belastes med oppjustering av brannberedskap for å kompensere for bortfall av lokalt politi.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Nødetatene har et nært og godt samarbeid, som supplerer hverandre i håndteringen av ulike hendelser. Nødetatene har derfor en lang tradisjon for samvirke for å kunne ivareta innbyggernes trygghet og sikkerhet. De trener sammen og har etablert prosedyrer for hvordan de blant annet skal opptre og samarbeide i farlige situasjoner (PLIVO).
I alle kommuner foregår det et tverretatlig beredskapssamarbeid, og i områder med store avstander kan bistand fra brann- og redningsvesenet være en viktig ressurs for å starte livreddende førstehjelp og sikre skadestedet før ambulanse og politi kommer. Vi må derfor ikke gjør det til et problem at blålysetatene samarbeider.
Et sentralt grep i politireformen har vært at vurderinger knyttet til politikraft og tilstedeværelse gjøres ut fra kapasitet og kompetanse både på politidistrikts og geografisk driftsenhetsnivå. Det er i dag hele politidistriktet som leverer tjenestene ut i kommunene. Dette er nødvendig blant annet som følge av endringene i kriminaliteten. I dag er det et helt annet samspill mellom ulike ressurser i hele politidistriktet, noe som forklarer hvorfor kvaliteten i politiets arbeid har økt og politiet er i stand til å håndtere mer krevende saker likt og uavhengig av om hendelsen skjer i en stor eller liten kommune.