Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:2180 (2020-2021)
Innlevert: 10.05.2021
Sendt: 11.05.2021
Besvart: 18.05.2021 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Hvorfor må arbeidstakere som mottar arbeidsavklaringspenger og som jobber eksempelvis 40 prosent, sende meldekort som arbeidssøker på tross av at man ikke er reell arbeidssøkere over det man allerede jobber?

Begrunnelse

Mottakere av arbeidsavklaringspenger som jobber noe må sende meldekort som arbeidssøker på lik linje med arbeidsledige.
Enkelte oppgir at de opplever det urimelig å sende meldekort som arbeidssøker når man i realiteten jobber det man har arbeidsevne for å jobbe i den virksomheten man er ansatt, og at dersom man får økt arbeidsevne så vil man jobbe mer på den arbeidsplassen man allerede har. For de som må sende meldekort som arbeidssøker kan dette oppleves som om man gir uriktige opplysninger til Nav, fordi man ikke er reell arbeidssøker.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: For å få utbetalt arbeidsavklaringspenger (AAP) må mottakeren sende meldekort hver fjortende dag, med mindre vedkommende er fritatt fra meldeplikten. Dette følger av folketrygdloven § 11-10. Dette gjelder uavhengig av om man er i arbeid eller ikke.
Arbeids- og velferdsdirektorat har opplyst meg om at man på meldekortet som benyttes av AAP-mottakere, skal svare på om man ønsker å stå registrert hos Arbeids- og velferdsetaten de neste 14 dagene og motta tilbud om arbeid, bistand til å komme i arbeid eller å få avklart arbeidsevnen sin. Det står ikke noe om å være arbeidssøker. På meldekortet som benyttes av arbeidssøkere, for eksempel de som mottar dagpenger, skal man derimot svare ja dersom man ønsker å være registrert som arbeidssøker. Det er bare i tilfeller hvor AAP-mottakeren er avklart til arbeid og skal motta arbeidsavklaringspenger i inntil seks måneder som arbeidssøker at vedkommende må fylle vilkåret om å være reell arbeidssøker. Dette følger av § 11-17.
For at Arbeids- og velferdsetaten skal kunne beregne hvor mye mottakeren skal få utbetalt, trengs det opplysninger om blant annet arbeid, aktivitet eller fravær. Selv om man har en 40 pst. stilling, kan det tenkes at man jobber noe mer eller mindre enkelte uker. På meldekortet skal derfor mottaker oppgi arbeid og aktivitet de forrige 14 dagene (meldeperioden), og også bekrefte at vedkommende vil være registrert hos Arbeids- og velferdsetaten i neste periode. Utbetalingen blir beregnet ut fra de opplysningene vedkommende oppgir på meldekortet.
Opplysningene på meldekortet blir også brukt til å vurdere om oppfølgingen fra etaten er riktig og om den aktiviteten som er avtalt med etaten bør justeres fordi situasjonen har endret seg.