Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2257 (2020-2021)
Innlevert: 21.05.2021
Sendt: 25.05.2021
Besvart: 01.06.2021 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Hva vil kulturministeren gjøre for å gi søkere av stimuleringsmidler mer forutsigbarhet, og hvordan vurderer statsråden å dele ordningen opp i en del for profesjonelle arrangører og en del for frivillige små distriktsarrangører som driver på dugnad, slik at den ivaretar de små på en bedre og enklere måte?

Begrunnelse

Slik stimuleringsordningen for kulturlivet fungerer i dag opplever mange arrangører dette scenarioet:
Arrangøren planlegger et arrangement og søker så støtte i stimuleringsordningen. Dette skjer gjerne et par måneder før annonsering og markedsføring må begynne. Stimuleringsordningen kommer ikke med noen umiddelbar respons. Spørsmålet arrangøren nå stiller seg er om man tar sjansen på å arrangere eller om man kaster inn håndkleet. Hvis man velger å fortsette har man skrevet kontrakter med artist, teknisk leverandør, vakthold og arena.
Hvis stimuleringsordningen ikke responderer, eller avslår, har man følgende valg: man kansellerer og håper at kompensasjonsordningen godkjenner søknaden. Da må man ha økonomi til å utbetale i det minste en dividende til de nevnte involverte fram til en eventuell utbetaling kommer. Hvis kompensasjonsordningen avslår, er man som regel økonomisk ansvarlig selv.
Hvis stimuleringsordningen godkjenner søknaden kan man likevel oppleve at kommunelegen nekter arrangementet. Da frafaller stimuleringstilskuddet fordi ordningen krever gjennomføring i nedskalert versjon. Altså er man da fullstendig avhengig av kompensasjonsordningen uansett.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: Siden covid-19-pandemien rammet Norge i mars 2020, har regjeringen etablert ulike midlertidige støtteordninger for kultur, frivillighet og idrett. Kompensasjons- og stimuleringsordningene har blitt justert og forlenget i flere omganger for å sikre at ordningene til enhver tid har truffet sektorene best mulig. For inneværende år har regjeringen først videreført koronastøtteordninger for kultur, frivillighet og idrett for første halvår, og deretter for juli og august. I revidert nasjonalbudsjett har vi foreslått å ytterligere forlenge ordningene ut oktober. Dette gjør vi for å avhjelpe sektorene dersom smitteverntiltak fremdeles legger begrensninger på gjennomføring av arrangementer og aktiviteter utover høsten.
Ved å forlenge støtteordningene gir vi kultur- og frivillighetssektorene større forutsigbarhet. Stimuleringsordningen for kultursektoren for perioden 1. juli til 31. oktober har søknadsfrist
1. juni. Med denne fristen vil Norsk kulturråd etter planen rekke å behandle samtlige søknader før 1. juli. Dermed vil så mange søkere som mulig få svar på søknadene sine før arrangementene skal gjennomføres utover sommeren og høsten. Dette vil bidra til å øke forutsigbarheten for kultursektoren, og det vet jeg er viktig for mange kulturaktører.
Representanten spør om jeg vurderer å dele stimuleringsordningen opp i én del for profesjonelle arrangører og én del for frivillige arrangører. Svaret på dette er at en slik oppdeling allerede eksisterer ved at regjeringen har etablert én stimuleringsordning for kultursektoren og en annen for frivillighetssektoren. Sistnevnte er for aktører som er registrert i Frivillighetsregisteret. Gjennom denne ordningen kan organisasjonene få dekket en andel av sine merkostnader og en andel av sine bortfalte inntekter knyttet til arrangementer eller aktiviteter, også ved avlysning. Stimuleringsordningen for kultursektoren er rettet mot kunst- og kulturarrangører som ikke er registrert i Frivillighetsregisteret. Gjennom denne ordningen kan arrangører få tilskudd til å gjennomføre kulturarrangementer innenfor gjeldende smittevernbegrensninger. De to ordningene forvaltes av henholdsvis Lotteri- og stiftelsestilsynet og av Norsk kulturråd i samarbeid med Norsk filminstitutt.
Jeg mener de to støtteordningene på en god måte bidrar til å stimulere til aktivitet både blant profesjonelle aktører i kultursektoren og i frivillige lag og organisasjoner i frivillighetssektoren. I tillegg bidrar ordningene til å avhjelpe disse sektorene gjennom den pågående krisen.