Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2261 (2020-2021)
Innlevert: 21.05.2021
Sendt: 25.05.2021
Besvart: 04.06.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Ble det gjort en ny grundig juridisk vurdering av tilslutning til EU-avtalen JPA etter 17. mars 2020, kom det i så fall frem nye juridiske momenter som tilsa at regjeringsadvokatens konklusjon ikke var gyldig, ble regjeringsadvokaten konsultert om at regjeringen besluttet å ikke forelegge saken for Stortinget og hvorfor opplyste ikke regjeringen Stortinget om regjeringsadvokatens klare konklusjon om at regjeringen ikke kunne tilslutte Norge denne EU-avtalen uten Stortingets samtykke?

Begrunnelse

I svar på skriftlig spørsmål tilslutning til EU-avtalen JPA, (Dokument nr. 15:2084 (2020-2021)) argumenterer helse- og omsorgsminister Bent Høie for at det var riktig av å tilslutte seg JPA uten Stortingets samtykke. Statsråden skriver blant annet følgende: «Det var argumenter både for og mot at avtalen måtte anses å være av «særlig stor viktighet» etter Grunnloven § 26 annet ledd. Regjeringsadvokatens vurdering trakk som nevnt ovenfor frem flere momenter. Samtidig var det momenter som talte for at avtalen ikke måtte forelegges Stortinget før inngåelse.» Regjeringsadvokatens vurdering tok imidlertid også hensyn til momentene som talte for at foreleggelse ikke var nødvendig, men konkluderte likevel med at det var «rimelig klart at Stortingets samtykke er nødvendig for å inngå JPA».
Statsråden skriver videre: «De potensielle negative konsekvensene for samfunnet av ikke å delta [i JPA] fremstod derfor som store, mens eventuelle negative konsekvenser av deltakelse fremstod som begrensede og kun ville oppstå ved deltakelse i en konkret anskaffelse.» At regjeringen mente Stortinget potensielt kunne fatte en beslutning på tvers av regjeringens ønske og som etter regjeringens mening potensielt kunne få negative konsekvenser, er ikke nødvendigvis tilstrekkelig grunnlag for å tilsidesette en juridisk vurdering om at Grunnloven krever at saken fremlegges for Stortinget.
Det fremgår ikke i svaret fra statsråden om det ble gjort noen nye grundig juridisk vurdering i tidsrommet mellom HODs brev 17. mars 2020, der konklusjonen var at Stortingets samtykke var nødvendig og HODs notat 17. mars 2020 som konkluderte motsatt. Det fremgår heller ikke om regjeringsadvokaten ble konsultert på nytt.
Det er derfor viktig å bringe på det rene om det kom frem nye juridiske momenter, som ikke var hensynstatt av regjeringsadvokaten eller i HODs vurdering, som tilsa at regjeringsadvokatens konklusjon ikke lenger var gyldig eller om regjeringens endring av standpunkt kun var begrunnet med regjeringens syn på fordeler og ulemper ved å inngå eller la være å inngå avtalen.
Det fremgår i svaret fra statsråden at regjeringen ikke opplyste Stortinget om regjeringsadvokatens klare konklusjon om at Stortingets samtykke var nødvendig, men ikke hvorfor regjeringen ikke informerte Stortinget om dette.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Som nevnt i mitt svar av 12. mai 2021 til spørsmål nr. 2084, var regjeringen i mars 2020 opptatt av at tilslutning til Joint Procurement Agreement to procure medical countermeasures (JPA) skulle skje så raskt som mulig. Det hadde på dette tidspunktet vært arbeidet med å klarlegge avtalens innhold og det var tvil omkring spørsmålet om det var nødvendig med Stortingets samtykke.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte 17. mars 2020 et brev til øvrige departementer for å få tilslutning til å utarbeide en proposisjon for Stortingets samtykke til inngåelse av JPA. I brevet ble det påpekt at det er argumenter både for og imot at avtalen må forelegges Stortinget.
Etter dialog med Utenriksdepartementet og Statsministerens kontor, redegjorde departementet i et nytt brev dagen etter for at JPA kun oppstiller et rammeverk for videre prosesser. Det ble i vurderingen lagt vekt på at avtalen dermed ikke legger særlige forpliktelser på Norge, før man ev. aktivt deltar i en konkret anskaffelsesprosess. Gitt den foreliggende situasjonen og behovet for raskt å kunne delta i innkjøpsordningen av helseutstyr, foreslo derfor Helse- og omsorgsdepartementet at avtalen skulle inngås uten at Stortingets samtykke ble innhentet på forhånd. I og med at dette var konklusjonen, ble det ikke ansett som nødvendig å informere Stortinget om regjeringsadvokatens tidligere vurderinger. Spørsmålet ble heller ikke forelagt regjeringsadvokaten på nytt.
Spørsmålet om avtalen er av «særlig stor viktighet» etter Grunnloven § 26, er et utpreget skjønnsspørsmål, slik regjeringsadvokaten også fremholder i sin vurdering fra 2016. At det er et utpreget skjønnsspørsmål om en avtale er av særlig stor viktighet, innebærer at det vil være ulike oppfatninger av om avtalen skal forelegges Stortinget. Dette synet er også lagt til grunn i en tolkningsuttalelse av 12. februar 2007 fra Lovavdelingen:

«Om en traktat angår en sak ”af særlig Vigtighed”, er et utpreget skjønnsspørsmål der en rekke momenter må tas i betraktning, f.eks. om traktaten er særlig viktig utenrikspolitisk, økonomisk eller rettslig sett, i det siste tilfellet f.eks. fordi den setter snevre rammer for lovgivers handlefrihet i fremtiden. Stortingets egen oppfatning av hva som er særlig viktig, vil ha stor betydning der en slik oppfatning kan sies å foreligge. Avgjørelsen inneholder derfor et sterkt element av politisk skjønn. Alle deltakere i beslutningsprosessen på regjerings- og departementsnivå vil legitimt kunne fremholde ulike oppfatninger om en traktat er av særlig viktighet. Ved uenighet er det formelt Kongen i statsråd som har det avgjørende ord i spørsmålet om en skal be om Stortingets samtykke før traktaten inngås.»

Jeg viser også til Koronakommisjonenes rapport hvor det på side 302 uttales:

«Koronakommisjonen tar ikke stilling til om beslutningen om å la være å innhente Stortingets samtykke var riktig. Vi viser til at dette er en svært skjønnsmessig vurdering.»

Det er flere deler av prosessen i denne saken departementet vil ta lærdom av, i tråd med Koronakommisjonens funn. Jeg minner imidlertid om at situasjonen i mars 2020 var svært presset og at tiltredelse til JPA hastet. Regjeringen la avgjørende vekt på at manglende deltakelse i et viktig innkjøpssamarbeid kunne få store negative konsekvenser for Norge i den pågående pandemien og den svært usikre situasjonen.