Skriftlig spørsmål fra Kjell-Børge Freiberg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2291 (2020-2021)
Innlevert: 27.05.2021
Sendt: 27.05.2021
Besvart: 01.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kjell-Børge Freiberg (FrP)

Spørsmål

Kjell-Børge Freiberg (FrP): Vil statsråden bidra til at det etableres et nasjonalt/internasjonalt testsenter og en arena for luftfart lokalisert til Nord-Norge som sammen med luftfartsnæringen kan bidra til å utvikle og utteste nye bærekraftige løsninger og teknologi for morgendagens luftfart?

Begrunnelse

Qualeutvalgets innstilling i NOU 2019 2019: 22 viser til at det bør etableres et nasjonalt/internasjonalt testsenter og arena for luftfart i Norge, basert på kortbanenettets fortrinn og etablerte flyfaglige miljø. Samtidig som det vises til Luftfartstilsynet og Avinors mål om å etablere en innovasjonsarena for null- og lavutslippsluftfart. Dette kan bidra til å kunne skape nye muligheter for norsk luftfart. Samtidig som dagens flyflåte som opererer på kortbanenettet har behov for fornyelse og oppgradering i en mer utslippsvennlig retning.
Norge har en unik mulighet til å kunne innta en internasjonal rolle i å utvikle, utteste og utprøve fremtidens klimanøytrale luftfart. Med offentlige innkjøp av flytjenester på kortbanenettet sammen med et lavt antall passasjerer mellom flyplasser med relativt korte distanser er vårt komparative fortrinn stort. I en forsterket satsing på å utvikle en grønn luftfartsnæring har Nord Norge en særegen posisjon med sitt velutviklede kortbanenett. Heri ligger også noen store muligheter til å bygge opp og teste ut nye lav/nullutslippsteknologier som eksempelvis batteri-teknologi eller hydrogendrift av fly.
Det vil være en god oppfølging av Stortingets vedtak ifm. behandlingen av Nord-Norge-meldingen om staten kan bidra til å utvikle et slikt senter i nord.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Regjeringens politikk for å framskynde utvikling og innfasing av lav- og nullutslippsfly ble presentert i Klimaplanen for 2021–2030, jf. Meld. St. 13 (2020–2021) og i Nasjonal transportplan 2022-2033, jf. Meld. St. 20 (2020-2021). Her går det fram at regjeringen bl.a. vil gjøre det enkelt for innovatører å benytte Norge som arena for testing og utvikling av nye flyteknologier med lave eller ingen utslipp. Bl.a. skal Avinor og Luftfartstilsynet gjøre infrastruktur og luftrom tilgjengelig for testing. Gjennom bl.a. Enova kan aktørene i luftfartsnæringen få tilskudd til forskning, innovasjon, testing og innfasing av nye flytyper med lave eller ingen utslipp.
Videre har Avinor, SINTEF, Norsk Industri og Luftfartstilsynet inngått et samarbeid for å organisere et innovasjonssenter for nullutslippsluftfart. I følge Avinor og Luftfartstilsynet har responsen fra markedsaktørene vært positiv. Senteret skal etter planen inkludere internasjonale partnere og inngå samarbeid med andre initiativ og program der det er hensiktsmessig og kan virke komplementært. Innovasjonssenteret har ikke nødvendigvis én lokasjon, men tar sikte på å samle nasjonale initiativ under én paraply.