Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2299 (2020-2021)
Innlevert: 27.05.2021
Sendt: 28.05.2021
Besvart: 07.06.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvilken faglig begrunnelse har kunnskapsministeren lagt til grunn for at læringstrykket har blitt opprettholdt fram til sommeren fordi hun har holdt på at muntlig eksamen skulle gjennomføres på 10. trinn og på vg3?

Begrunnelse

Etter at både lærerorganisasjonene, Barneombudet, Elevorganisasjonen og statens eget fagdirektorat, Utdanningsdirektoratet, anbefalt avlysning, snudde endelig regjeringen og gikk til nasjonal avlysning av muntlig eksamen. Til NTB sier kunnskapsminister Guri Melby 27.05.2021 at den «viktigste begrunnelsen for å avholde eksamen var å opprettholde læringstrykket fram til sommeren» og at «- Det tror jeg vi har gjort i og med at vi har holdt på at eksamen skulle gjennomføres».

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Jeg vil først få benytte anledningen til å understreke at beslutningen som ble tatt om å avlyse også muntlige eksamener denne våren, på samme måte som beslutningene som tidligere er tatt om skriftlige eksamen, er gjort med bakgrunn i grundige vurderinger. De ulike forholdene som elevene har hatt dette skoleåret pga. ulik smittesituasjon i landet, har vært sentrale. Det samme har også utviklingen av smittesituasjonen de siste ukene vært. Det har vært viktig for regjeringen og meg at barn og unge skal ha så liten tiltaksbyrde som mulig gjennom pandemien, derfor har vi også ønsket at de i størst mulig grad skal få gjennomføre skoleåret som normalt.
Det er viktig å ta eksamensinstituttet på alvor, også i en pandemi. Å frata elever eksamen er ikke noe regjeringen har tatt lett på. Eksamen gir elevene mulighet til å få en ekstern vurdering gjennom å vise hva de kan til noen andre enn faglæreren sin. Det gir en trygghet for eleven, og er en del av elevens rettigheter. Selv om elevene får vitnemål hvis de har standpunktkarakterer, kan bortfall av eksamen få konsekvenser for den enkelte elev, og det kan også få konsekvenser for tidligere og fremtidige elevkull når det gjelder opptak til høyere utdanning med tanke på utslag på karaktersnitt.
Jeg har fulgt situasjonen tett under hele pandemien og Kunnskapsdepartementet har hatt jevnlige møter med både kommuner, fylkeskommuner og sentrale organisasjoner. Vi hadde et møte med fylkeskommunene så sent som 25. mai. Den påfølgende dagen fikk vi inn rapporter på antall elever og lærere i karantene, og tidlig 27. mai avlyste vi også muntlig eksamen for elever i 10. klasse og på vg3. Departementet har også som representanten viser til fått grundige faglige anbefalinger fra Utdanningsdirektoratet i tillegg til mange innspill fra andre om gjennomføring av eksamen denne våren.
Da vi avlyste skriftlig eksamen i februar, var de faglige rådene at muntlig eksamen kunne la seg gjennomføre, både smittevernfaglig og fordi den kunne tilpasses elevenes opplæring. Jeg var likevel åpen for at vi kunne havne i en situasjon hvor vi også måtte avlyse muntlig eksamen. Dessverre ble det slik. I de siste ukene frem mot at eksamensperioden skulle i gang, økte smitten blant unge i aldersgruppa som skulle gjennomført eksamen. Mange elever og lærere var i karantene tett opp mot eksamensperioden. I tillegg var det flere steder bekymring knyttet til om man ville ha nok sensorer. Det var altså disse forholdene knyttet til den aktuelle smittesituasjonen som var avgjørende for beslutningen om å avlyse også muntlig eksamen.
Det viktigste argumentet for å holde på eksamen har vært at eksamen gir elevene en ekstern vurdering og muligheten til å vise hva de kan på eksamen. Det er selvfølgelig også bra at elevene jobber frem mot eksamen, i år som ellers. Men elevene skal også ha standpunktkarakterer som settes ved slutten av opplæringen, så eksamen er bare en del av hva som kan bidra til å holde motivasjonen oppe gjennom skoleåret for elevene.
Jeg vil avslutte med å si at jeg ikke er bekymret for at læringstrykket ikke har blitt opprettholdt gjennom våren selv om skriftlige eleveksamener har vært avlyst siden februar og vi nå måtte avlyse muntlige eleveksamener. Jeg vet hvilken innsats skolene har lagt ned, og jeg vet også at elevene har et ønske om å bli ferdig med skoleåret for å kunne gå videre til enten videregående opplæring, arbeid eller høyere utdanning.