Bjørnar Moxnes (R): Regjeringen har framstilt det som at Høyesteretts vurdering av myndighetsoverføringen med EUs 4. jernbanepakke er i tråd med regjeringens syn. Men i sin betenkning, som konkluderer med at EU vil kunne overprøve nasjonale jernbanemyndigheter, sikkerhetsmyndigheter og domstoler, går Høyesterett lenger enn regjeringen, spesielt med tanke på hvem har siste ord om sikkerheten på norsk jernbane.
Kan statsråden i lys av betenkningen gi en juridisk vurdering av Prop. 101 LS, og hvordan norsk suverenitet og nasjonale interesser ivaretas?
Begrunnelse
Det har vært og er fremdeles stor uklarhet om hvorvidt tilslutning til EUs fjerde jernbanepakke kan fattes etter Grunnlovens § 26. Dette gjorde at Stortinget 17. desember 2020 gjorde vedtak om å be Høyesterett om råd.
Høyesteretts betenkning ble avgitt 26. mars 2021, og kom enstemmig frem til at Stortinget kan gi sitt samtykke til innlemmelse av fjerde jernbanepakke i EØS-avtalen med hjemmel i Grunnloven §26 andre ledd. Men Høyesterett skriver også i sin betenkning følgende, jf. HR-2021-655-P (sak nr. 21-001061SIV-HRET), Dokument 23 (2020–2021):
«Uansett er det sentrale her muligheten for at regelverk kan bli gjort gjeldende i Norge gjennom ERAs vedtak før regelverket er blitt del av EØS-avtalen. Muligheten for at Kommisjonens lovgivningsmyndighet kan få slik virkning, taler i utgangspunktet mot å anse myndighetsoverføringen for lite inngripende, men det må også her foretas en nærmere vurdering av de reelle samfunnsmessige virkningene dette kan ha.
EU-domstolens kompetanse til å overprøve vedtak truffet av EU-organet ERA er avledet av den vedtaksmyndigheten som overføres til ERA. Det samme gjelder kompetansen til den klagenemnden som er opprettet, og som også vil kunne opptre som voldgiftsorgan i visse tvister mellom ERA og nasjonale jernbanesikkerhetsmyndigheter. At vedtak truffet av ERA skulle kunne overprøves av nasjonale domstoler, er formodentlig helt uaktuelt. Vedtak som i dag treffes av norske jernbanemyndigheter, og som kan overprøves av norske domstoler, vil altså i fremtiden bli truffet av ERA med overprøving for EU-domstolen.»
Disse delene av betenkningen vurderer myndighetsoverførelsene åpenbart annerledes enn tolkningen i proposisjonen, som hevder at:
"Det blir ingen endring i jernbanetilsynets adgang til å stanse virksomheten når hensynet til sikkerheten tilsier det, og Statens jernbanetilsyns rolle som sikkerhetstilsyn blir ikke endret."
Høyesterett vurderer altså myndighetsoverføringen annerledes og mer dyptgripende enn regjeringen har lagt til grunn, og i proposisjonen som også Lovavdelingen baserer sine analyser på. Det etterlyses derfor en oppdatert juridisk vurdering fra regjeringen i lys av Høyesteretts betenkning.