Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2334 (2020-2021)
Innlevert: 30.05.2021
Sendt: 31.05.2021
Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren
Besvart: 07.06.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Burde last og sikringskurs (som nevnt i begrunnelsen), samt tilsvarende typer kurs, defineres som undervisning istedenfor arrangement, og er mange slike typer kurs stoppet for øyeblikket?

Begrunnelse

Kjøreskoler får visstnok ikke lov til å holde last og sikringskurs for førerkort B96 på grunn av koronarestriksjonene, ettersom statsforvalteren visstnok definerer slike kurs som arrangement. Last og sikringskurs holdes i sin helhet utendørs, og alle deltakere er registrert med navn, ettersom at det skal munne ut i en førertillatelse til slutt.
Slike kurs er viktige for at folk skal kunne få den nødvendige opplæringen for å på en sikker måte bruke de aktuelle kjøretøyene på norske veier.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Samferdselsministeren har bedt meg om å besvare spørsmålet, ettersom det gjelder forhold som er regulert i covid-19-forskriften.
En-til-en føreropplæring regnes ikke som arrangement og er tillatt med krav til grunnleggende smittevern. Dette reguleres i covid-19-forskriften § 15a. Kurs regnes som arrangement etter forskriften § 13 første ledd bokstav c. Kurs for flere ved trafikkskoler skal derfor følge reglene om arrangementer. De nasjonale antallsbegrensningene for arrangementer er ikke til hinder for at last- og sikringskurs, eller tilsvarende typer kurs, kan avholdes. I kommuner regulert i kapitlene 5A (kommuner med særlig høyt tiltaksnivå) og 5B (kommuner med høyt tiltaksnivå), er imidlertid arrangementer som hovedregel forbudt. I disse kommunene skal derfor ikke trafikkskolene avholde kurs som krever fysisk oppmøte.
Statens vegvesen har gjennom forskrift om midlertidig unntak for gjennomføring av trafikkopplæring og øvingskjøring (ekstraordinære tiltak i forbindelse med covid-19) åpnet for bl.a. digital undervisning på de obligatoriske kursene. Enkelte kurs er imidlertid utelukkende praktisk rettet, som f.eks. kurs i sikring av last, ulykkesberedskap og praktisk førstehjelp.
Mange kommuner har denne våren vært regulert med høyt og svært høyt tiltaksnivå, blant annet store deler av Østlandsområdet. I dag er kun Larvik kommune regulert med høyt tiltaksnivå etter forskriften kapittel 5B. Flere kommuner har imidlertid selv vedtatt forskrifter om lokale tiltak.
Verken næringen eller Statens vegvesen (SVV) har oversikt over hvor mange lastsikringskurs i klasse B96 (personbil med tilhenger med samlet totalvekt inntil 4250 kg) som er stoppet på grunn av koronarestriksjoner. Tall fra SVV viser at det er utstedt noen flere førerkort i klasse B96 i perioden 1. januar til 1. juni 2021 sammenlignet med tilsvarende periode i 2019. Samtidig har etterspørselen etter førerkort og opplæring generelt økt betydelig under pandemien.
Bransjen har bedt om at det åpnes for kursvirksomhet ved trafikkskoler i de aktuelle kommunene.
Jeg ga derfor 14. mai d.å. Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet i oppdrag å vurdere hvordan kjøreskolers virksomhet bør reguleres i covid-19-forskriften, herunder om det er smittevernfaglig begrunnet å gi begrensede unntak fra arrangementsforbudet i kapitlene 5A og 5B.
Etatene anbefalte i svar 25. mai at undervisning og kurs i regi av trafikkskoler fortsatt bør reguleres som arrangementer i covid-19-forskriften. Dette begrunnes med at det er nødvendig å opprettholde de smitteverntiltakene som gjelder for arrangementer, inkludert begrensning av antall personer og krav til avstand, en ansvarlig arrangør og oversikt over hvem som har deltatt. Kursvirksomhet i regi av trafikkskoler vil ofte samle en gruppe mennesker som ordinært sett ikke ville møttes hvis det ikke var for gjennomføringen av kurset, og gruppen vil normalt sett ikke omgås utenom gjennomføringen av kurset. Kursene skiller seg derfor fra ordinær undervisning på skole eller universitet, og bør i likhet med all annen type kursvirksomhet reguleres som arrangement.
Forbudet anbefales videreført i kommuner regulert av kapittel 5A, fordi det er viktig at unntak begrenses til det helt nødvendige på det strengeste tiltaksnivået. Konsekvensene av et forbud mot kursaktivitet er også begrensede, fordi kapittel 5A ikke er ment å vare i lengre tid.
Etatene mener imidlertid at det vil være smittevernfaglig forsvarlig å gjennomføre kurs i mindre grupper med inntil 10 deltakere i kommuner omfattet av kapittel 5B.
Det er viktig å opprettholde en forsvarlig trafikkopplæring, slik at de som ønsker førerkort kan fullføre opplæringen. Førerkort er for mange nødvendig for å få jobb, eller reise til og fra jobb.
På denne bakgrunn vedtok Helse- og omsorgsdepartementet 3. juni d.å. å endre covid-19-forskriften slik at undervisning ved godkjente trafikkskoler i kommuner regulert av kapittel 5B som ikke kan gjennomføres digitalt, og som er nødvendig for å kunne gjennomføre og fullføre føreropplæringen i henhold til trafikkopplæringsforskriften, tillates i grupper med inntil 10 deltakere.
Endringen innebærer at det nå vil være tillatt å tilby last- og sikringskurs, og tilsvarende typer kurs som krever fysisk oppmøte, også i kommuner som har høyt tiltaksnivå etter covid-19-forskriften kapittel 5B.