Morten Stordalen (FrP): Hvilke krav til anbud og kostnader har Helse- og omsorgsdepartementet til de regionale helseforetakene når de inngår nye leiekontrakter om kontorlokaler, og mener statsråden at Helse Vest sin nye dyre leieavtale av kontorlokaler i Stavanger sentrum er en fornuftig bruk av offentlige midler?
Begrunnelse
Aftenbladet avdekket 19. mai at Helse Vest har inngått en ny leieavtale over 15 år om kontorfasiliteter i Stavanger sentrum. Etter det avisen kjenner til ligger prisen i den nye avtalen på mellom 3000 og 4000 kroner i per kvadratmeter for rundt 1500 kvadratmeter, i tillegg kommer en kostnad for å få tilgang til fellesarealer. Den årlige kostnaden for Helse Vest er over 5,5 millioner kroner, totalt 85 millioner kroner.
En rapport fra Eiendomsmegler 1 Næringseiendom viser at kvadratmeterprisen i leieavtalen Helse Vest har inngått ligger langt over gjennomsnittprisen for næringslokaler i Stavanger sentrum og i regionen. I Stavanger sentrum er kvadratmeterprisen for næringseiendommer med høy standard mellom 1800 og 2600 kroner, og for normal standard mellom 1200 og 1800 kroner. Leieprisen for næringslokaler er mye lavere i Sandnes og på Forus, og det er mulig å leie kontorlokaler med en normal standard på Forus til mellom 700 og 1000 kroner kvadratmeteren.
Til Aftenbladet sier økonomi- og finansdirektøren i Helse Vest at de har brukt Eiendomsmegler 1 til å finne nye kontorlokaler, og at et av kriteriene var en leieavtale som var rimeligere enn den avtalen de har nå. Den nåværende leieavtalen til Helse Vest ligger ifølge økonomi- og finansdirektør langt over markedsprisen på Forus, som de holder til i dag. På bakgrunn av kriteriene som ble satt fra Helse Vest ble det holdt en konkurranse mellom kun to tilbydere i Stavanger sentrum, og kontorlokaler i andre deler av regionen ble ikke vurdert på tross av at Nord-Jæren er et felles bo- og arbeidsmarked.