Skriftlig spørsmål fra Bengt Rune Strifeldt (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2341 (2020-2021)
Innlevert: 31.05.2021
Sendt: 01.06.2021
Besvart: 07.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Rune Strifeldt (FrP)

Spørsmål

Bengt Rune Strifeldt (FrP): Vilkårene for å gjøre unntak etter bestemmelsen må være om transporter som utføres under ekstraordinære omstendigheter. Hendelser som er av stor samfunnsmessig betydning vil kunne være å anse som «ekstraordinære omstendigheter», slik som dette tilfellet når veien er borte.
Vil statsråden bidra til å finne en løsning for å begrense de store negative konsekvenser for fiskere og fiskerinæringen på Norkyn, og slik at dispensasjon kan videreføres frem til FV 98 kan åpnes for trafikk medio juni, dog frem til 10. juni, med daglig kjøretid kunne overstige 10 timer, oppad begrenset til 13 timer tre ganger i uken?

Begrunnelse

Søndag 18. april gikk det et jordskred på FV 98 ved Steinvik i Tana, og vegen ble stengt på ubestemt tid.
Styro Nor AS i Tana som produserer og leverer isoporkasser til fiskeindustrien, fikk som følge av dette utfordringer med å levere kasser fra Tana bru til fiskeindustrien på Nordkyn ettersom eneste omkjøringsmulighet var E6 via Lakselv. Denne transporten er ikke mulig for én sjåfør å gjennomføre etter bestemmelsen om kjøre- og hviletid. Ved normal kjøring tar denne turen 13 timer, i tillegg til to pauser på 45 minutter.
Styro Nor AS har ikke lykkes med å få tak i midlertidige sjåfører eller ekstern transport som kan avhjelpe med denne transporten. Innleie av eksterne biler er utfordrende fordi biler som transporterer annet gods ikke egner seg til å transportere slike kasser, på grunn av kravene i matforskriften.
Dersom Styro Nor AS skal overholde kravene til daglig kjøretid vil de ikke klare å levere kasser til sine kunder under vårfisket, hvilket vil resultere i stopp ved mottak av fisk, og få store negative konsekvenser for fiskere og fiskerinæringen i området.
Vegdirektoratet innvilget søknad om dispensasjons og fattet den 23. april 2021 vedtak om at daglig kjøretid kunne overstige 10 timer, oppad begrenset til 13 timer tre ganger i uken. Denne dispensasjonen var gyldig i maksimalt 30 dager eller frem til fylkesvei 98 åpner igjen for trafikk hvis dette skjer før den tid. (Jfr. Vegdirektoratets ref. 21/77118-4).
Nå er det klart at vegen ikke åpnes for medio juni og Styro Nor AS leverte ny søknad om å forlenge dispensasjonen i perioden frem til 10. juni 2021. Ifølge søknaden vil ikke fylkesveien bli gjenåpnet innen utløpet av dispensasjonens gyldighet den 22. mai 2021, og fiskenæringen vil fortsatt ha behov for å få leveranser frem til 10. juni 2021. Etter denne datoen vil det kun være behov for mer sporadiske leveranser som kunne gjennomføres uten at det er behov for dispensasjon fra bestemmelsene om kjøre- og hviletid. Vegdirektoratet avslo denne søknaden 25. mai. (Jfr. Vegdirektoratets ref. 21/77118-8).
Bestemmelser om kjøre- og hviletid finnes i EØS forordning 561/2006 artikkel 6-9. Hensikten med regelverket om kjøre- og hviletid er å ivareta trafikksikkerheten, sikre like konkurransevilkår og ivareta sjåførens arbeidsforhold. Forordningen gir medlemsstatene en begrenset adgang til å bestemme lokale og/eller midlertidige unntak.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg har stor forståelse for at det er utfordringer med levering til fiskeindustrien på Nordkyn som følge av stenging av FV 98 ved Steinvik i Tana etter jordskred. Dette er bakgrunnen for at Statens vegvesen innvilget 30 dager midlertidig dispensasjon til Styro Nor AS for forlenget daglig kjøretid, frem til 22. mai 2021.
Når det gjelder unntak fra kjøre- og hviletidsreglene utover 30 dager, følger det av forordning 561/2006/EF art. 14 at dette må forhåndsgodkjennes av EFTAs Overvåkingsorgan (ESA). Dette gjelder selv om det foreligger svært gode grunner for å gi forlenget unntak og tidsperioden er begrenset. Statens vegvesen har informert om at de dessverre først ble gjort oppmerksomme på at det var behov for å forlenge dispensasjonen til virksomheten da unntaket var i ferd med å løpe ut. Samferdselsdepartementet fikk kjennskap til saken den 27. mai 2021 og oversendte samme dag en anmodning til ESA om å godkjenne forlenget unntak. Jeg er glad for at ESA nå har godkjent dispensasjon for disse transportene frem til 15.juni.