Skriftlig spørsmål fra Bengt Rune Strifeldt (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2385 (2020-2021)
Innlevert: 04.06.2021
Sendt: 07.06.2021
Besvart: 16.06.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Bengt Rune Strifeldt (FrP)

Spørsmål

Bengt Rune Strifeldt (FrP): Vil Statsråden bidra til å løse utfordringene for ambulansepersonell og samtidig oppfylle forliket i Statsbudsjettet for 2021, ved endre turnusen til 12 timers vakter og endre praksisen med møtekjøring slik at ambulansen kan kjøre helt frem til klinikk Hammerfest (Man vil da ivareta ambulanseressursene bedre og sikre at de er 100 % tilstede og kan ha fullt fokus hele arbeidstiden og ivareta pasienten på en verdig måte med å unngå pasientomlastning/sjåførbytte som koster verdifull tid som kan svekke pasientens helsetilstand)?

Begrunnelse

I dag er det 3 ambulanseenheter i Alta og 2 ambulanseenheter i Hammerfest + 1 fremskutt ambulanseenhet på Skaidi. Mannskapsutfordringer i Hammerfest gjør at fremskutt ambulanseenhet på Skaidi i dag er stasjonert i Hammerfest. Mannskapsutfordringer gjelder ikke bare her stasjonen, men gjelder de fleste stasjonene i Finnmark.
Det er kjente utfordringer med ambulansetransport mellom Alta og Klinikk Hammerfest, med at det foretas såkalt «pasientomlastning» ved at pasient flyttes fra Alta-ambulanse og over i møtende ambulanse fra Hammerfest. Dette for at ambulansen fra Alta kan returnere tilbake til Alta slik at beredskapen i Alta er tilfredsstillende. Det er igangsatt pilotprosjekt med sjåførbytte på Skaidi, som gjøres med en ambulanse, hvor pasienten blir liggende i samme bil mens ambulansepersonellet bytter biler. Med rutinene som er lagt til grunn for sjåførbytte tar denne operasjonen ca. 25 min., verdifull tid som kan svekke pasientens helsetilstand. I Statsbudsjettet for 2021 ble det enighet om:

«Stortinget ber regjeringen vurdere løsninger for å stoppe pasientomlastning på Skaidi for pasientreiser mellom Alta og Hammerfest.»

I perioder, og spesielt under pandemien, så praktiseres kjøring helt frem til Klinikk Hammerfest i større grad. Sjåfører har enkelte ganger nektet å gjennomføre møtekjøring med henvisning til Helsepersonell lovens § 4 og opplever da trusler fra ledelsen om at møtekjøring skal gjennomføres og evalueres i pilotprosjektet, og enkelte har fått muntlig varsel om oppsigelse dersom det ikke gjøres.
Det påpekes manglende forståelse fra ledernivå på utfordringene, helt fra stasjonsleder og helt opp til klinikksjef for prehospitale tjenester ved Finnmarkssykehuset. Og det er skapt en fryktkultur som går ut over arbeidsmiljøet i ambulansetjenesten. Det er levert varslingssaker på pågående brudd på AML, Vegtrafikkloven og Helsepersonell loven fra verneombud, men det følges ikke opp av ledelse og varslinger tas ikke tak i.
Turnus er med 36 timers vakter, med aktive og passive vakter. I en så pass stor kommune som Alta er det for mye aktivitet på passive vakter slik at turnusen ikke er lovlig. Finnmarkssykehuset klarer ikke å oppfylle særavtaler. For ambulansestasjonen i Alta brukes det anslagsvis 1,5 millioner årlig i overtid.
En ambulansearbeider har etter retningslinjene til Helse Nord to muligheter dersom en er utslitt og behøver hvile under en slik vakt. Skjerming av ambulanseressurs, hvor en ambulansearbeider melder fra om hviletid og utmelding av ambulanseressurs, med en slik utmelding er det ikke er forsvarlig å gjennomføre noen oppdrag.
I Finnmarkssykehusets retningslinjer er «Utmelding av ambulanseressurs» fjernet, slik at ambulansepersonell kun har mulighet å ta ut hviletid, også kalt passiv tid eller skjerming av ambulanseressurs. Det er for liten bemanning ved ambulansestasjonen i Alta slik at det ikke er mulig å ha «utmelding av ambulanseressurs», og de ansatte forsøker å ivareta oppgavene med hviletid – uten å lykkes.
Ved utmelding for hvile skal ambulanseressurs kun utkalles ved akutt oppdrag, men oppgradering av ordinære hasteoppdrag til akutt oppdrag forekommer ofte. Ambulanseressursen må da avbryte hviletiden og håndtere oppdraget, uten tilfredsstillende hvile. Ambulansepersonell er en utrolig viktig ressurs og en må forvente at de er 100 % tilstede ved oppdrag for å yte fullgod pasientbehandling, noe de dessverre ikke kan være med 36 timers vakter uten tilstrekkelig hvile og passiv tid. Fra ledelsens side er det flere ganger hevdet at en kan hvile når vakten er over, altså på deres fritid.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Bruk av møtekjøring i ambulansetjenesten er en etablert praksis i områder der det er lange avstander til sykehus og hvor det er begrenset med alternative ressurser. I de tilfellene dette gjennomføres på Skaidi, så blir pasientene nå flyttet til ny ambulanse under tak slik at de verken blir utsatt for vær, vind eller innsyn.
Som det fremgår av spørsmålet ble regjeringen i forbindelse med behandlingen av Statsbudsjettet 2021, bedt om å vurdere løsninger for å stoppe pasientomlastningen på Skaidi for pasientreiser mellom Alta og Hammerfest. Som en del av oppfølgingen av dette, har jeg gitt Helse Nord RHF i oppdrag å gjennomføre et pilotprosjekt med sjåførbytte på Skaidi. Prosjektet er gjennomført i samarbeid med Helsedirektoratet, som også skal evaluere prosjektet. Det vil være fordeler og ulemper med de ulike løsningene, og det gjelder derfor å finne en løsning som ivaretar pasientenes behov samtidig som man ivaretar god ambulanseberedskap i primærområdet ved å unngå at ambulansen er borte i lengre tid.
Når det gjelder de forhold som spørsmålsstiller tar opp rundt turnusplanlegging og avtaler med ansatte, så er dette forhold som tilligger arbeidsgivers ansvar. I dette tilfellet er det Finnmarksykehuset HF. Jeg har innhentet informasjon fra Helse Nord RHF i sakens anledning. De opplyser at de fleste ambulanseenhetene i Finnmarkssykehuset HF, periodevis har stor oppdragsmengde. Det forsøkes kontinuerlig å tilpasse turnusordninger til det beste for ansatte, samtidig som en må kunne opprettholde god beredskap til befolkningen i Finnmark.
Finnmarkssykehuset HF arbeider sammen med arbeidstakerorganisasjonene og vernetjenesten om vaktplaner. Ambulansetjenesten i Finnmarkssykehuset HF har alle sine stillinger besatt. Helseforetaket lyser ut ledige stillinger og tilsetter ved behov. Sykefravær dekkes opp uten store konsekvenser for drift og beredskap. Finnmarkssykehuset HF utdanner 10 nye lærlinger hvert år (totalt 20 lærlinger ansatt). Ved utlysning av stillinger har Finnmarkssykehuset HF oftest mange søkere.
Flere av vaktplanene for Finnmarkssykehuset HFs ambulansearbeidere har flere vaktdøgn etter hverandre. For de enhetene der belastningen i forhold til oppdragsmengde er akseptabel, ønsker de ansatte å arbeide komprimert med påfølgende lengre friperioder. Dette aksepteres dersom det godkjennes av tillitsvalgte i henhold til særavtalen og anses forsvarlig av arbeidsgiver. For tjenesten i Alta er vaktplanen satt opp med en kombinasjon av aktiv og passiv vakt. Enkelte av de sammenhengende vaktperiodene er vurdert å være for belastende for de ansatte, og Finnmarksykehuset HF har derfor en pågående prosess med å vurdere vaktordningene. Gjennom dette arbeidet vurderes det også å endre praksisen med møtekjøring på aksen Alta - Hammerfest, slik at ambulansen kan kjøre helt frem til klinikk Hammerfest.
Et viktig tiltak i Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023, er at kommuner og helseforetak skal etablere helsefellesskap og utvikle og planlegge tjenester sammen. Dette ble fulgt opp i foretaksmøtet i januar 2020, der Helse- og omsorgsdepartementet blant annet ba om at de regionale helseforetakene stiller krav til helseforetakene om å gjennomgå akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus, i samarbeid med kommunene, i sin neste utviklingsplan.
Helse Nord RHF har nylig startet arbeidet med Strategi for prehospitale tjenester i helseregionen. Strategien skal gi overordnede rammer og føringer for helseforetakenes utviklingsplaner, herunder identifisere områder der det er ønskelig å ha mer standardisering og felles prosedyrer mellom helseforetakene i regionen.