Bengt Rune Strifeldt (FrP): Når vil statsråden følge opp Granavolden-erklæringen og ta beslutningen om en sammenslåing av Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) og Finnmarkssykehuset (FSH)?
Begrunnelse
I Granavolden-erklæringen gikk regjeringspartiene inn for at UNN og FSH skal slås sammen. På Granavolden var Venstre og FrP pådriverne for å få sammenslåingen inn i erklæringen. Venstres helsepolitiske talsperson på Stortinget, Carl-Erik Grimstad, har bekreftet at Venstre vil være en pådriver for at Granevolden-erklæringen på dette punktet skal gjennomføres. Grimstad har også fremhevet de positive gevinster ved en sammenslåing, og ikke minst mulighetene som ligger i en ny organisering, som jeg støtter fullt opp om.
En prosjektgruppe nedsatt av Helse Nord har utredet en slik sammenslåing og det fremgår tydelig at deres utgangspunkt har vært å finne argumenter mot å gjøre endring, og i mindre grad få fram fordeler og ikke minst vektlegge muligheter for en helhetlig utnytting av sykehusressursene i nord ved at UNN overtar den overordnede styringen. Utredningsrapporten fra Helse-Nord om en sammenslåing av UNN og FSH peker dog på noen enkeltpunkter som vil være naturlig å ha særskilt fokus på ved en sammenslåing, slik at en oppnår et godt resultat ved sammenslåing.
Det ble i fjor på bakgrunn av et lokalt ønske tatt initiativ til en utredning i Helse Midt-Norge RHF med likhetstrekk til saken i nord, hvor en mulig sammenslåing av St. Olavs hospital HF og Helse Nord-Trøndelag HF skal vurderes. På̊ bakgrunn av koronasituasjonen er denne utredningen i Helse Midt-Norge forsinket.
Statsråden har tidligere uttalt at det er riktig å stille i bero en beslutning om sammenslåing av UNN og FSH, slik at vi kan se saken i sammenheng med den allerede pågående prosessen i Helse Midt-Norge. Da kan vi se det i sammenheng og dra veksler på̊ erfaringer som gjøres i utredningsarbeidet, og en beslutning er signalisert våren 2021.
Så langt synes både fagmiljø og andre å være positive til en ny organiseringen i Helse Midt, konklusjonen vil derfor bli langt mer positiv enn utredningen til Helse Nord. Det er også store fordeler med en helhetlig organisering av helsetilbudet i den nye regionen Troms og Finnmark.
Reaksjonene og høringen på forslaget om sammenslåing UNN og FSH var nyansert. Høringsuttalelsen fra blant annet Alta kommune peker på at en sammenslåingen er nødvendig for å kunne få en sykehusstruktur i Finnmark som også ivaretar en tredel av befolkningen i fylket som bor i Alta-regionen. En sammenslåing vil også bidra til at det åpnes for at kommunene i Nord-Troms vil få kortere reisevei/reisetid til tilbud i Alta, og i større grad kan få helsetjenester utført her.
Det ble for en tid tilbake gjort en sammenligning mellom helsetilbudet i Norrbottens län og i Troms og Finnmark. De to regionene er nesten identiske når det gjelder folketall og areal, men Norrbotten har flere sykehus. Med en felles organisering i Troms og Finnmark vil det være enklere å se helheten, og det åpner for at vi kan gi et bedre helsetilbud til alle i Finnmark. I Norrbottens er det fem sykehus med samme pasientgrunnlag som i Troms og Finnmark, mens i Troms og Finnmark er det fire. Selv med et tredje akuttsykehus i Finnmark, opprettet i Alta, ville ikke sykehusene komme tettere i Troms og Finnmark enn i Norrbottens län. Svenskene har klart det flere politikere hevder er umulig; å skaffe fagfolk og ressurser til å ha flere sykehus tett på folk.