Himanshu Gulati (FrP): Mener statsråden vi kan sitte stille og se på den dramatiske nedgangen i norske lastebiler og busser til fordel for utenlandske aktører, skatter- og avgifter som unndras av useriøse aktører og den negative samfunnsøkonomiske kostnaden av nevnte forhold, uten å gjøre noe, og vil han ta initiativ til å se på løsninger (slik som f.eks. app-eksempelet jeg har nevnt) for å redusere det samfunnsøkonomiske tapet og øke både skatteinntektene og verdiskapningen i Norge når det kommer til gods- og persontransport?
Begrunnelse
Det norske samfunnet taper hvert år milliarder av kroner som følge av useriøse utenlandske aktører som ikke følger regelverk ifm. gods- og persontransport i Norge. Transport er en samfunnskritisk oppgave. Allerede er over 30 % av norsk godstransport og 80 % av persontransport på utenlandske hender.
Ifølge SSB har kabotasjekjøring i Norge økt fra 158,3 mill. tonn km. i 2010, til 644,6 mill. tonn km. i 2019. I toppåret 2007 var det 84 742 lastebiler registrert her til lands, mens deretter har antallet gått nedover til 70 670 lastebiler i 2020.
Tall fra SSB viser at i samme periode var norske lastebilers totale nyttelastkapasitet på sitt høyeste i 2005 med 61 231 tonn. I 2016 (siste tilgjengelige tall) var kapasiteten redusert til 43 783 tonn. Samtidig har den totale nyttelastkapasiteten for varebiler med tillatt nyttelast over ett tonn vært økende. I 2007 passerte varebilene lastebilene, og hadde i 2016 en total nyttelastkapasitet på 98 639 tonn, ifølge SSB.
For bussbestanden startet nedturen tidligere. I toppåret 1999 var antall registrerte busser, på 37 039. Deretter har det gått nedover til 15 429 busser i 2020. Ifølge aktører som har kontaktet meg er 5 000 norske turbusser blitt borte fra 2006 til 2020, en nedgang på cirka 80 %.
Ifølge disse aktørene, som er bekymret for svart arbeid og at de norske lastebilene og turbussene forsvinner, så taper lastebil/bussimportører og underleverandører cirka 17-18 mrd. kr. årlig, mens staten anslagsvis taper opp mot 30 mrd. kr. per år i skatter/avgifter, som følge av både svart arbeid og at stadig flere utenlandske aktører, med varierende seriøsitetsgrad, overtar transporten i Norge. Jeg er blitt fortalt at norske transportører taper rundt 80 mrd. kr. per år i omsetning.
En av løsningene som er blitt lansert for å bedre grensekontrollen og sørge for at staten får inn sine rettmessige skatter og avgifter, er at tollvesen får tilført ansvaret for inn og utgående grensekontroll med bruk av en svært enkel app laget etter velprøvet logistikkmodell, og med inspirasjon fra «entrynorway»-appen som er utviklet under pandemien. Det vil kunne sørge for at alle som driver med transport (både norske og utenlandske) følger nasjonale og internasjonale regelverk og betaling av skatter, avgifter og vegkostnader.