Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2458 (2020-2021)
Innlevert: 14.06.2021
Sendt: 14.06.2021
Besvart: 22.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Ser ministeren at regelverket slår uheldig ut for aktører slik som Eidsvåg kirke som ønsker å låne bort parkeringsplassen sin til innbyggere når de selv ikke bruker den, og vil ministeren ta initiativ til å endre regelverket slik at tilfeller som Eidsvåg kirke også i fremtiden kan låne bort sitt område uten å få pålegg om å bygge ut dyr ladeinfrastruktur?

Begrunnelse

Bergensavisen har 8. juni en sak om en badeplass i Eidsvåg i Bergen kommune der innbyggerne er fortvilet over at parkeringstiden er satt til 2 timer for å unngå kravet til ladepunkt.
I reglementet fra Statens Vegvesen stilles det krav om lademuligheter på parkeringsplasser der allmennheten tilbys parkering på vilkår, for eksempel slik som i Eidsvåg gjennom tidsbegrensing. Eidsvåg Kirke som disponerer og låner ut området til badegjester har ikke økonomi til å bygge ut ladepunkt. De ser seg derfor nødt til å innskrenke parkeringstiden til to timer slik at badegjestene fortsatt kan låne området. Forståelig nok oppleves det for badegjestene som uønsket å kun få parkere i to timer på badeplassene de dagene i året været i Bergen tillater bading.
Jeg har forsøkt å sette meg inn i regelverket og forstår det slik at det er gitt unntak i forskriften om sesongbetonede plasser noe en badeplass må sies å være. I alle fall i Bergen. Det påpekes likevel i forskriften at "dersom det i tillegg er restriksjoner på stedet som håndheves hele året, tyder dette likevel på at det er snakk om et helårstilbud." Den nevnte parkeringen har slike restriksjoner hele året fordi kirken i tillegg til å låne ut parkeringen til badegjester benytter området til parkering for kirkens besøkende. Det er selvsagt viktig at kirkens parkeringsplasser er tilgjengelig for besøkende som skal i begravelse, bryllup eller gudstjenester, og dermed forståelig at kirken må ha en form for tidsbegrensing på plassen. Kirken selv uttrykker imidlertid til BA et ønske om å åpne opp for mer besøkende når de selv ikke bruker plassen, men det kan de altså ikke fordi de må følge regelverket. Spørrer synes regelverket fremstår svært uheldig fordi det hindrer private i å frivillig låne ut parkeringsplassen sin til besøkende. Det virker på spørrer som at tilfellet i Eidsvåg faller mellom to stoler i regelverket fordi det både er sesongparkering samtidig som helårs tidsbegrensing gjør at den likevel ikke faller inn under unntaket for sesongparkering.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I starten av mai 2021 var det registrert i underkant av 370 000 elbiler her i landet, noe som tilsvarer omkring 13 prosent av den totale norske bilparken. Med dette kommer også en klar forventning om opprettelse av ladeplasser for å dekke det behovet som oppstår for lading.
Parkeringsforskriften § 35 første ledd, stiller likelydende krav til alle virksomheter om opprettelse av ladepasser. Utgangspunktet er at alle virksomheter som tilbyrvilkårsparkeringsplass av en viss størrelse, må opprette ladeplass. Imidlertid fremgår det av parkeringsforskriften § 35 andre ledd at den enkelte virksomhet har adgang til å søke Statens vegvesen om å gjøre unntak fra kravet dersom investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye.
Statens vegvesen avdekket ved ikrafttredelse av parkeringsforskriften at det oppsto usikkerhet rundt hva som kunne regnes som slike urimelige kostnader, i tillegg til at det i enkelte tilfeller kunne oppstå andre særtilfeller hvor det ville være urimelig å kreve opprettelse av lademulighet. På denne bakgrunn ble det derfor fattet vedtak om unntak etter særlige vilkår. Dersom virksomheten omfattes av de omtalte unntakene, er det ikke nødvendig å søke Statens vegvesen om dispensasjon. Virksomheten må likevel kunne dokumentere sine beregninger ved eventuelt tilsyn, for å kunne bevise at det medfører riktighet at investeringskostnadene vil være urimelig høye. På denne måten kan altså virksomhetene selv vurdere hvorvidt de er pålagt å opprette lademulighet eller ikke.
Samferdselsdepartementet har fått opplyst av Statens vegvesen at dersom det medfører riktighet at Eidsvåg kirke vil få urimelige kostnader ved å opprette ladeplass slik som anført, skal dette være tilstrekkelig ivaretatt både gjennom forskriften og i de midlertidig vedtatte unntaksbestemmelsene fra Statens vegvesen om dette. De vil ifølge Statens vegvesen i så tilfelle heller ikke behøve å sette makstid på to timer all den tid de er unntatt fra ladekravet.
Jeg anbefaler Eidsvåg kirke å kontakte Statens vegvesen ved eventuelt ytterligere behov for veiledning i sakens anledning.