Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:2473 (2020-2021)
Innlevert: 15.06.2021
Sendt: 16.06.2021
Besvart: 24.06.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Kan statsråden redegjøre for hvor mange mennesker og bofelleskap som rammes at dette «snevre» vilkåret, og vil statsråden snarlig ta initiativ for å rette opp i det som åpenbart ikke har vært intensjonen?

Begrunnelse

Over en måned etter at finansministeren sendt meg svar på mitt skriftlige spørsmål i Dokument nr. 15:2120 (2020-2021), har nå ministeren sendt noe så uvanlig som et tilleggssvar.

«Jeg viser til helse- og omsorgsministerens svar på spørsmål nr. 2120 fra stortingsrepresentant Silje Hjemdal til skriftlig besvarelse om momskompensasjon for tilrettelagte boliger, jf. dok. 15:1933 (2020-2021). I svaret inngikk også en vurdering fra finansministeren. Jeg vil herved utdype mitt og svar og oppdatere dette med nye vurderinger i saken.»

Nå er det mange familier som venter på et skikkelig svar fra regjeringen.
Statsråden skriver selv at:

«For å avgrense ordningen mot ordinære boliger som ikke gir rett på kompensasjon, er det stilt vilkår om at boligen må ha et tilbud om heldøgns pleie og omsorg. Dette er i forskriften operasjonalisert som et krav om at boligen må ha en alarm som er tilknyttet en egen personalbase. Erfaringer med ordningen kan tilsi at dette vilkåret kan være noe snevert, og forhindre kompensasjon for merverdiavgift på boliger som på annen måte er knyttet til døgnkontinuerlige tjenester. Jeg vil derfor se nærmere på vilkåret i forskriften, og komme tilbake til Stortinget med en vurdering av saken.»

Jeg tolker dette som at ministeren lagt på vei innrømmer at dette er et for rigid og snevert vilkår og at det oppleves som urimelig at man i forskriften har operasjonalisert et krav om at boligen må ha en alarm som er tilknyttet en egen personalbase.
Det jeg imidlertid da ikke forstår, er hvorfor ministeren ikke alt nå vil ta et initiativ for å endre et byråkratisk og lite hensiktsmessig regelverk. Dersom man skal komme tilbake til Stortinget med dette, vil det kunne ta lang tid før endringer kommer.
Beboerne og ikke minst deres familier i hele Norge har ventet lenge nok på et skikkelig svar og ikke minst en løsning.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Regjeringen utvidet merverdiavgiftskompensasjonsordningen til å omfatte borettslag og boligsameier i 2017 for å legge til rette for flere former for tilrettelagte boliger, og sikre økt fleksibilitet for private og offentlige aktører. Regjeringen er opptatt av at funksjonshemmede på lik linje med andre skal kunne velge hvor og hvordan de vil bo, og denne ordningen bidrar til dette.
Merverdiavgiftskompensasjonsordningen for kommunesektoren er innført for å nøytralisere konkurransevridningene som merverdiavgiften kan medføre. Disse oppstår når kommunen kan velge mellom å produsere avgiftspliktige tjenester selv (uten merverdiavgift), og å kjøpe tjenestene fra private virksomheter (med merverdiavgift). For å unngå nye konkurransevridninger som følge av at kommunale virksomhet får kompensasjon, er blant annet private og ideelle virksomheter tatt inn i ordningen gjennom en kompensasjonsrett på enkelte avgrensede områder. På denne bakgrunn kan borettslag og boligsameier, dersom botilbudet er integrert i kommunenes lovpålagte heldøgns helse- og omsorgstilbud, få kompensert merverdiavgift. Momskompensasjonsordningen er ikke en støtteordning, men er finansiert av de kompensasjonsberettigede selv gjennom reduksjon i offentlige overføringer.
Kompensasjonsforskriften fastsetter krav om tilrettelegging av borettslag og boligsameier for at de skal kunne få merverdiavgiftskompensasjon. Stortingsrepresentanten viser til vilkåret i kompensasjonsforskriften § 7a tredje ledd. Dette vilkåret fastsetter at borettslag og eierseksjonssameier bare kan få kompensasjon for merverdiavgift dersom den aktuelle boligen er «særskilt tilrettelagt» for heldøgns helse- og omsorgstjenester. Dette er formulert slik i forskriften: «boligene må være tilknyttet en egen personalbase med 24 timers alarmsystem ved borettslaget eller eierseksjonssameiet.» Intensjonen var å sikre fleksibilitet.
Stortingsrepresentanten viser til mitt tilleggsbrev til Stortinget av 14. juni 2021, hvor jeg tok til orde for at ovennevnte vilkår kan være noe snevert og avskjære kompensasjon for merverdiavgift på boliger som på annen måte er knyttet til døgnkontinuerlige tjenester. Jeg foretar nå som nevnt en gjennomgang av regelverket og vil følge opp saken så raskt som mulig. I dette ligger både vurderinger av hvordan reglene er å forstå, og å sikre at reglene er i tråd med hensikten med den endringen vi gjennomførte i 2017.
Stortingsrepresentanten ber meg redegjøre for hvor mange mennesker som er berørt av kravet om tilknytning til alarm i kompensasjonsforskriften. Jeg har ikke grunnlag for å svare nøyaktig på hvor mange personer som er berørt av kravet om 24 timers alarmsystem. Skatteetaten har opplyst at det er fattet vedtak i flere saker om kompensasjonsforskriften § 7a tredje ledd. Jeg gjør oppmerksom på at merverdiavgiftskompensasjon gis ved egenfastsetting. Det er den kompensasjonsberettigede som sender inn skattemelding. Det er ikke egne felter i skattemeldingen for å gi opplysninger om slike forhold som stortingsrepresentanten her spør om.
Uavhengig av hvor mange som er rammet, er jeg opptatt av raskt å få gjort en ny vurdering av vilkåret i kompensasjonsforskriften, for å sikre at ordningen virker i tråd med intensjonen om å legge til rette for ulike former for særskilt tilrettelagte boliger med et heldøgns pleie- og omsorgstilbud.