Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2480 (2020-2021)
Innlevert: 16.06.2021
Sendt: 16.06.2021
Besvart: 24.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Er Rakkestad flyplass en del av de vurderingene departementet gjør for å finne en løsning for småflytrafikken i Oslo-området?

Begrunnelse

Viser til innstilling Innst. 543 S (2020-2021) jamfør Representantforslag om en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området og luftfartøyvernsenter på Kjeller, med påfølgende vedtak som ber regjeringen legge frem en sak for Stortinget med en plan for en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området.
I komiteens innstilling står det:

«Departementet har bl.a. dialog med Forsvarsdepartementet som eier av Rygge flyplass, og med Eggemoen utvikling som eier av Eggemoen flyplass, om mulighetene for å avlaste Kjeller som småflyplass for Oslo-området. Etter planen skal Kjeller som ordinær allmennflyplass stenge ved utgangen av 2023, og departementet tar sikte på å ha en løsning klar i rimelig tid. Saken vil bli lagt frem for Stortinget».

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Saken om småflyplass for Oslo-området ble i 2018 utredet av Oslo Economics og Vista Utredning. I rapporten slås det fast at en permanent løsning kan oppnås både med konsentrert innsats mot én flyplass, og med spredt innsats mot flere flyplasser. I det såkalte spredningsalternativet inngår Rakkestad som en av komponentene, sammen med Rygge og Jarlsberg. Av disse vurderes Rygge å være en mulig hovedkomponent. Rygge er imidlertid en operativ kampbase, og det er foreløpig ikke avklart hvorvidt Rygge alene kan oppfylle hele kapasitetsbehovet for en permanent løsning. Dersom behovsvurderingen tilsier det, vil det være aktuelt å inkludere det eksisterende tilbudet ved Rakkestad og Jarlsberg flyplasser i løsningen, med forbehold om at eierne ønsker dette.