Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til fiskeri- og sjømatministeren

Dokument nr. 15:2533 (2020-2021)
Innlevert: 21.06.2021
Sendt: 21.06.2021
Besvart: 28.06.2021 av fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Det fremgår av en pressemelding 4. juni fra fiskeri- og sjømatministeren om at arbeidsgruppen han satte ned i mars i år for å komme med forslag til forenklinger av regelverket i havbruksnæringen, nå har kommet med sin innstilling. Utvalget har levert 15 konkrete og til dels gode forslag.
Når vil statsråden gjennomføre de helt konkrete og nødvendige forslagene til forenklinger som utvalget fremmer forslag om?

Begrunnelse

Som statsråden selv skriver i sin egen pressemelding så er det et behov for å få på plass forenklinger i regelverket knyttet havbrukssektoren. Vi har over år sett stadig nye regler og reguleringer som i stor grad hemmer mulighet for fremtidig vekst og utvikling innen sektoren. Dette skjer samtidig som næringen selv ser på nye teknologiske løsninger og innovasjon både når det gjelder åpne anlegg i sjø, lukkede anlegg i sjø og landbaserte anlegg. En ser også på muligheten for å kunne la noen gode lokaliteter få større biomasse enn i dag, og dermed kunne fase uten mindre gode lokaliteter. Det gjøres også et formidabelt arbeid med tanke på å får ned lusetallene osv. I mange tilfeller møter en imidlertid et til dels fragmentert og rigid regelverk fordelt på for mange ulike instanser og aktører. Her er det et betydelig forbedringspotensiale i tiden som kommer, og det haster.
Statsråden fortjener honnør for at det i mars ble nedsatt et arbeidsutvalg som skulle se på. Av pressemeldingen fra statsråden av 4. juni kan man lese følgende:
Fiskeri- og sjømatministeren etablerte i mars i år en liten arbeidsgruppe som innen 1. juni i år skulle komme med en prioritert liste over 10 bestemmelser/krav i ulike forskrifter som kunne bidra til forenklinger, og som kunne oppklare uklarheter og potensiell motstrid mellom ulike regler.
- Jeg ba arbeidsgruppen komme med en prioritert liste over 10 innspill. De har kommet opp med 15. Det er bra! Nå skal vi gå igjennom arbeidsgruppens arbeid, og vurdere hvert enkelt av innspillene. Som arbeidsgruppen selv understreker vil noen av forslagene kunne følges opp raskt, mens andre vil kreve mer inngående forarbeid fra myndighetenes side, sier Ingebrigtsen.
Arbeidsgruppens innspill har vært begrenset til forenklinger av regelverk som faller inn under fiskeri- og sjømatministerens konstitusjonelle ansvar. Dette gjelder særlig regelverk etter akvakulturloven, matloven og dyrevelferdsloven.
Det er viktig at man raskt griper fatt i, og gjennomfører noen av de forslagene som fremkommer, og ikke skyver dette foran seg til et senere tidspunkt.
Jeg er kjent med at det arbeides også nå med en ny strategi som skal legge til rette for fremtidens havbruksnæring, og at denne skal etter planen legges frem før sommeren.

Odd Emil Ingebrigtsen (H)

Svar

Odd Emil Ingebrigtsen: Innledningsvis vil jeg understreke at regjeringen har lagt til rette for mye av den teknologiske utviklingen og innovasjonen i havbruksnæringen som representanten viser til i begrunnelsen for spørsmålet. Regjeringen åpnet i 2016 for tildeling av vederlagsfrie tillatelser til akvakultur av matfisk av laks på land, og jeg konstaterer at det i dag er mange planer og betydelig interesse for oppdrett av laks på land. Videre innførte regjeringen i 2015 ordningen med utviklingstillatelser som har bidratt til mye teknologiutvikling i havbruksnæringen. Det er tildelt utviklingstillatelser til prosjekter for utvikling av blant annet lukkede og semi-lukkede anlegg for bruk i kystnære områder og større konstruksjoner for bruk lengre til havs. Regjeringen har i år intensivert arbeidet med havbruk til havs. Jeg er derfor ikke enig i representantens beskrivelse av en utvikling med nye regler som hemmer mulighetene for fremtidig vekst og utvikling. Tvert imot har regjeringen lagt godt til rette for nettopp vekst og utvikling i havbruksnæringen. Regjeringen vil fortsette dette arbeidet i tråd med Meld. St. 16 (2014-2015) Forutsigbar og miljømessig bærekraftig vekst i norsk lakse- og ørretoppdrett.
Jeg mener at en forutsigbar forvaltning og et godt regelverk er av stor verdi for havbruksnæringen, og jeg opplever at havbruksforvaltningen på mange områder fungerer svært godt. Men det er også potensial for forbedringer og forenklinger, og jeg er opptatt av å fjerne unødvendige hindringer for aktørene i næringen. Derfor etablerte jeg i mars i år en arbeidsgruppe bestående av representanter fra næringen. Arbeidsgruppen skulle komme med en prioritert liste over 10 bestemmelser/krav i ulike forskrifter som kunne bidra til forenklinger, og som kunne oppklare uklarheter og potensiell motstrid mellom ulike regler.
Arbeidsgruppen leverte sine innspill 1. juni og har lagt frem en liste med 15 innspill. Jeg er svært fornøyd med arbeidsgruppens solide innsats. Jeg har startet gjennomgangen av innspillene og vil vurdere hvert enkelt forslag grundig. Noen av forslagene vil kreve ytterligere utredninger, og flere vil kreve endringer i forskrifter som nødvendigvis må høres på vanlig måte.
Men la det ikke være noen tvil om at jeg vil fortsette regjeringens målrettede arbeid for å legge enda bedre til rette for økt verdiskaping i havbruksnæringen innenfor rammene av bærekraftig utvikling.