Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2557 (2020-2021)
Innlevert: 24.06.2021
Sendt: 25.06.2021
Besvart: 01.07.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Å drive landbruksareal på feil side av bomstasjonen er en økonomisk katastrofe om bompenger for traktorpasseringer skal betales.
Vil statsråden sørge for at gårdbruker som tidligere ikke har betalt bompenger for å kjøre mellom gårdens areal, altså driver arealer på begge sider av en bomstasjon, fortsatt får fritak, slik at ingen trenger å betale bompenger når det skal drive gårdsarbeid på en og samme gård?

Begrunnelse

Etter at det er bygd ut ny vei og startet opp bompengeinnkreving kan det oppstå situasjoner som er klart urimelige. Et eksempel på dette finner vi på Rv. 78 i Vefsn i Nordland. Ny rv. 78 i Vefsn, inkludert Toventunnelen, sto ferdig i 2014. Den gang ble det avtalt at traktor på gård som hadde areal på begge sider av veien ikke skulle betale for å passere bommene ved Drevjamoen. Dette gjorde at krav om kulvert eller andre kompenserende tiltak for landbruket ble lagt bort når den nye veien skulle bygges. Dette har fungert godt i mange år, men nå har praksisen med bompengefritak endret seg. I år kreves det nå inn bompenger også for traktorer som passerer bomstasjonene for drive gårdsarbeid og derfor må passere bomstasjonen gang på gang på gang. Avtalen om at bompengefritak gjorde et krav om kulvert unødvendig for landbruket er brutt. Dette må være en misforståelse for så næringsfiendtlig og upålitelig kan da ikke regjeringen være.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det har unntaksvis vært åpnet opp for å gi fritak i enkelte bomstasjoner for brukere som vil få en urimelig belastning som følge av bomstasjonens plassering. Eksempelet som trekkes frem i spørsmålet til stortingsrepresentant Siv Mossleth er et typisk tilfelle hvor det ville ha blitt gitt fritak. Denne ordningen er ikke avviklet. Den 1. mai i år skiftet man den tekniske systemløsningen for bompengeinnkreving i Norge. På bakgrunn av spørsmålet kan det tyde på at det i overgangen til denne nye tekniske løsningen dessverre er noen fritak som har falt ut i overføringen fra gammel til ny løsning. Statens vegvesen arbeider med å få rettet opp i dette, men brukere som har innvilgede fritak og som opplever at disse bortfaller uten varsel, bør også ta kontakt med et bompengeselskap for å få reetablert sitt fritak.