Tor André Johnsen (FrP): Vil samferdselsministeren sørge for at hele veiskulderen blir asfaltert nå som asfaltarbeidet pågår, og om det er for seint å gjøre det nå, vil ministeren sørge for at det blir gjort neste gang det skal asfalteres?
Begrunnelse
Da Ap, Sp og SV bygde E6 gjennom Eidsvoll og Stange kommune, så bygde de en såkalt miljøvei. En «grønn» E6 uten lys og uten å asfaltere veiskuldra.
Vanligvis vil smalere motorvei og manglende lys føre til store protester fra såkalte fagmiljøer som jobber med trafikksikkerhet, slik som bla Trygg Trafikk og Vegdirektoratet. Men her var de tause.
Etter at motorveien åpnet har vi fått flere henvendelser og klager fra bilister som savner lys og påpeker at det både er slitsomt og ubehagelig å kjøre i mørke, spesielt om høsten og vinteren.
Da H og FrP etablerte Nye Veier og sørget for å videreføre E6 utbyggingen gjennom hele Hedmark, ble det en ny diskusjon på om det skulle være lys og veiskulder eller ikke, på 4 felt motorveier. Anbefalingen fra Nye Veier var å videreføre standarden til Ap, Sp og SV, uten lys og med smalere veiskulder. Daværende samferdselsminister Ketil Solvik Olsen viste som vanlig handlekraft og tok en ren politisk beslutning. Resultatet ser vi i dag, det ble både lys og 2 meter veiskulder.
Den asfalterte veiskuldra på E6 syd for Kolomoen i Stange er bare 75 cm. Men hele veiskuldra er omtrent dobbelt så bred, dvs. ca. 1.5 m, men bare halvparten er asfaltert. Den ytterste delen som bare er grus, og som vil gro igjen uten asfaltering, er fundamentert slik at også lastebiler kan kjøre utpå den. Men bilistene vet jo ikke at veiskuldra er fundamentert og tåler vekta av tunge lastebiler. Det hadde selvfølgelig vært en fordel å asfaltere hele veiskuldra. Det er viktig for trafikksikkerheten. Trafikksikkerhet er jo noe vi vet også Samferdselsministeren setter veldig høyt.
Det vil være lite økonomisk rasjonelt å bare asfaltere veiskuldra isolert sett. Men nå som det pågår asfalt arbeide på E6, er det klokt å sørge for at hele veiskuldra blir asfaltert samtidig med resten av motorveien. Om det er for seint å gjøre dette nå, så bør det i hvert fall gjøres ved første anledning.