Skriftlig spørsmål fra Bengt Rune Strifeldt (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:2587 (2020-2021)
Innlevert: 25.06.2021
Sendt: 25.06.2021
Besvart: 02.07.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Bengt Rune Strifeldt (FrP)

Spørsmål

Bengt Rune Strifeldt (FrP): Hva vil effekten av å fjerne taxfreeordningen være for rutetilbudet og flyplassene på kortbanenettet?

Begrunnelse

Kortbanenettet spiller en viktig rolle i den norske infrastrukturen og er mange steder i landet det eneste kollektivtilbudet. Både næringsliv og innbyggere er avhengig av flyrutene på kortbanenettet for å kunne opprettholde arbeidsplasser og bosetting i hele landet. Flyplassene på kortbanenettet er avhengig av finansiering for å kunne opprettholde et godt tilbud.
Store deler av inntektene fra norsk taxfreeordning tilfaller Avinor i form av husleie. Inntektene er en viktig del av finansiering av kortbanenettet rundt i landet. Flere partier og ekspertutvalget Norge mot 2025 tar til orde for å avvikle norsk taxfreenæring, og dermed skaper usikkerhet rundt fremtidig finansiering av kortbanenettet.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Tax free-ordningen åpner for at reisende kan kjøpe nærmere bestemte avgiftsfrie varer (dvs. uten merverdiavgift og ev. særavgifter og toll) på lufthavn, fly og ferger i utenriksfart, for så å innføre disse avgiftsfritt til Norge som reisegods. Ordningen er derfor et unntak fra hovedregelen om at alle varer som innføres til Norge, skal beskattes. Kjøp av vare på avgiftsfritt utsalg (tax free) ved ankomst likestilles med innførsel av vare og anses som reisegods.
Avinor AS er heleid av Samferdselsdepartementet. Formålet og samfunnsoppdraget til Avinor er å eie, drive og utvikle et landsomfattende nettverk med flyplasser for sivil luftfart. Videre skal konsernet tilby en samlet flysikringstjeneste for både den sivile og militære luftfarten.
Avinor har to hovedinntektskilder; trafikkinntekter og kommersielle inntekter. Trafikkinntektene utgjør alle avgifter som luftfartsselskaper og andre brukere av Avinors nettverk av lufthavner og norsk luftrom betaler inn. Avinors kommersielle inntekter kommer fra servicetilbud til passasjerer, inkludert tax free, parkering ved lufthavnene, restauranter og lignende. Avinors inntekter fra tax free er leieinntekter Avinor mottar fra selskapet som driver butikkene. Avinor er pålagt å drive med kryssubsidiering, som innebærer at inntekter (både kommersielle og avgifter) fra et fåtall store lufthavner benyttes for å subsidiere driften ved de mindre og ulønnsomme lufthavner som Avinor er pålagt å drifte.
Dersom tax free-inntektene på et tidspunkt skulle bortfalle eller reduseres, må det vurderes hvordan inntektsbortfallet kan erstattes av andre inntekter for å dekke Avinors kostnader ved de myndighetspålagte oppgavene. Det vil i den forbindelse kunne vurderes å kompensere Avinor over statsbudsjettet. I en situasjon hvor tax free-ordningen avvikles ville staten også kunne få et positivt skatteproveny. Jeg understreker imidlertid at regjeringen ikke har noen planer om å avvikle tax free-ordningen, og at dette derfor ikke framstår som en aktuell problemstilling nå.
Det offentlige kjøpet av flyruter, de såkalte FOT-rutene, der en stor andel går til kortbanenettet, er ikke en del av samfinansieringssystemet i Avinor, men finansieres direkte over statsbudsjettet. Endringer i tax free-ordningen vil derfor i utgangspunktet ikke påvirke dette rutetilbudet.