Hans Andreas Limi (FrP): Hva er den samfunnsøkonomiske gevinsten av å fjerne bompenger på de strekningene hvor det er blitt bevilget ekstra penger til nedbetaling eller sletting av bompengegjeld siden 2013, samt prosjektene fra RNB der det ble vedtatt å slette bompengegjeld?
Begrunnelse
Fremskrittspartiet mener staten skal ta det fulle finansieringsansvaret for veiutbygginger i Norge, og er imot å bruke bompenger som del av finansieringen av veiprosjekter. Først og fremst er brukerbetaling som bompenger og veiprising en urettferdig ekstrabeskatning av bilistene, men bomstasjonene har også en påvirkning på den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i utbygging av veistrekninger.
Brukerbetaling i form av bompenger påvirker bruken av de nye veiene, og høye bompengekostnader har en effekt på både privatbilismen og næringstransport. For at en veiutbygging skal ha god samfunnsøkonomisk lønnsomhet må den nye veien bli tatt i bruk. Bompenger er i dag en betydelig del av regnestykket for både privatpersoner og bedrifter når de ser på kostnaden av å bruke en vei, og kan føre til at privatbilister og næringsliv velger andre veier eller transportmetoder. Effekten bompenger har på den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i veiprosjekter må tydeliggjøres og tas med i diskusjonen om bompenger som finansieringsform.