Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2645 (2020-2021) Innlevert: 29.06.2021 Sendt: 30.06.2021 Besvart: 06.07.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Øystein Langholm Hansen (A): Hvordan vurderer samferdselsministeren de regionale virkningene, for næringslivet i Eigersund og Sokndal spesielt, når nå ny kommunedelplan for ny E39 ikke ivaretar tilførselsvei, og hva er grunnen til at alle de større tettstedene i Agder knyttes sammen med ny E39 med nye tilførselsveier mens det ikke er noen i Rogaland?
Knut Arild Hareide: Kommunal- og moderniseringsdepartementet fattet 25. juni 2021 vedtak om statlig kommunedelplan for E39 Lyngdal Vest – Sandnes. Vedtaket innebærer at tilknytningsveier som ikke er nødvendige for å ta i bruk ny E39 ikke omfattes av rekkefølgebestemmelsene i kommunedelplanen, herunder tilknytningsvei til Egersund.Som det imidlertid også fremgår av vedtaket, er det besluttet at Statens vegvesen skal gjennomføre en utredning av tilknytningsvei mot Egersund, hvor både innkorting av rv. 42 på strekningen Lomeland og Eigestad og Westlink inngår. Som jeg opplyser i vedlagte svar av 2. juli 2021 på spørsmål nr 2644 fra representant Langholm Hansen, vil jeg i tråd med Kommunal- og moderniseringsdepartementets vedtak be Statens vegvesen om å gjennomføre en slik utredning.Når det gjelder kryss på ny E39, er dette i planarbeidet grundig vurdert av Statens vegvesen i dialog med berørte kommuner. Kryss vil bli bygget sammen med gode tilførselsveier fra ny E39 til eksisterende E39. Det vil bli etablert nødvendige tilførselsveier fra kryss på ny E39 til eksisterende E39, for å få et helhetlig godt fungerende hovedveisystem. Etter min vurdering er det i dette spørsmålet ingen prinsipiell forskjell mellom Agder og Rogaland. Nødvendig lengde på tilførselsveiene og i hvor stor grad disse oppfattes å knytte sammen tettstedene, er avhengig av hvor kryss på ny E39 blir liggende i forhold til dagens hovedveisystem. Jeg vil til slutt trekke frem at ny E39 i henhold til Statens vegvesens beregninger vil ha positiv nytte for næringslivet, også for Eigersund og Sokndal.