Skriftlig spørsmål fra Roy Steffensen (FrP) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:2659 (2020-2021)
Innlevert: 30.06.2021
Sendt: 30.06.2021
Besvart: 05.07.2021 av landbruks- og matminister Olaug Vervik Bollestad

Roy Steffensen (FrP)

Spørsmål

Roy Steffensen (FrP): Hvilken prosess og tidslinje legger regjeringen opp til for å sikre en omforent forståelse av innholdet i NIBIO-rapporten med pelsdyrnæringen, for å ivareta tidligere avtaler, stortingsvedtak og Stortingets intensjon?

Begrunnelse

I forbindelse med behandlingen av «Dokument 8:1 S (2019-2020) Representantforslag om full erstatning for de som er rammet av forbudet mot pelsdyrhold» ble det inngått avtale mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet om å utforme et opplegg for taksering av pelsdyranlegg basert på faglige verdivurderinger som tar utgangspunkt i ekspropriasjonsrettslige regler. Som grunnlag for disse vedtakene i stortinget, ble det avtalt at ved utforming av forskrift som skal gi grunnlag for taksering og verdivurdering av pelsdyranlegg skal det benyttes:

• en diskonteringsrente på 4 %.
• en diskonteringsperiode på 100 år.
• forutsetninger for skinnpriser som gjenspeiler gjennomsnittspriser basert på trendutvikling og beregning.
• en vurdering av forventet salgsverdi i et marked uten forbud mot hold av pelsdyr.

Dette er ikke lagt til grunn i NIBIOs beregninger og det har fra statens side aldri blitt utarbeidet et helhetlig og komplett grunnlag for å beregne hva norske pelsdyrbønder taper på forbudet mot næringen. Det gjør det krevende å sette opp modeller som gir full og rettferdig erstatning til hver enkelt pelsdyrbonde. Stortinget har ment at det er avgjørende for en rettferdig og riktig erstatning at et slikt grunnlag er på plass og solid forankret, før byråkratiet og eventuelt rettsvesenet skal behandle saker. Ellers vil de møte en umulig oppgave.
Næringen, og dybdekunnskap om denne, er helt avgjørende for utarbeidelsen av et slikt kunnskapsgrunnlag. Derfor har Stortinget vedtatt at departementet skal finne frem til en omforent forståelse om de viktigste elementene som vil ligge til grunn for erstatningene.
Stortingsvedtaket er i så måte veldig tydelig:

«Stortinget ber regjeringen gå i dialog med pelsdyrnæringen for å sikre en omforent forståelse av det videre grunnlaget som er presentert gjennom NIBIOs forslag til beregning av kompensasjon basert på bruksverdi. Anleggenes levetid, beregning av arbeidstid for de ulike skinnproduksjonene, priser på skinn og fôr og størrelse på kapitaliseringsrente er blant de elementene som er særlig viktige å få en omforent forståelse av.»

Regjeringen har tidligere understreket at dette vedtaket krever en prosess med næringen, der hva man blir omforent om vil gi store utslag for bøndenes erstatning.

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Svar

Olaug Vervik Bollestad: NIBIO-rapporten ble kort drøftet på møte mellom Norges Pelsdyralslag og departementet 22. juni i år. Jeg tar sikte på nærmere dialog med Pelsdyralslaget om innholdet i denne etter sommerferien.
Min forståelse av Stortingets anmodningsvedtak om dialog med pelsdyrnæringen om innholdet i NIBIOs rapport og stortingsflertallets intensjon med dette, er blant annet basert på det stortingsrepresentant Terje Aasland (A) uttalte i Stortinget ved behandling av lovproposisjonen:

"Det er ikke et anmodningsvedtak Stortinget i dag kommer til å vedta, hvor en skal finne en omforent enighet om NIBIO-tallene. Men det står veldig tydelig i forslaget at en ber regjeringen, sammen med pelsdyrnæringen, om å finne en omforent forståelse av hva som ligger i NIBIO-rapporten."

Jeg vil arbeide for en slik omforent forståelse i departementets videre dialog med Norges Pelsdyralslag.
I spørsmålet vises det også til den avtalen som ble inngått mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet ved behandling av Dok. 8 S (2019-2020). Denne avtalen gjaldt eventuell utforming av forskrift om kompensasjon med utgangspunkt i ekspropriasjonsrettslige regler. Stortinget har ved lovvedtak 4. juni i år bestemt at erstatning til pelsdyroppdrettere skal utmåles i tråd med bestemmelsene i ekspropriasjonserstatningslova så langt de passer – eller alternativt basert på takst (nedskrevet gjenanskaffelsesverdi). Hva som er riktige forutsetninger for erstatningsutmålingen, blant annet når det gjelder de forutsetningene som er nevnt i begrunnelsen for spørsmålet, vil – dersom det er uenighet mellom staten og pelsdyroppdrettere – finne sin løsning gjennom de skjønnsprosesser lovvedtaket legger opp til.