Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2669 (2020-2021)
Innlevert: 30.06.2021
Sendt: 30.06.2021
Besvart: 02.07.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å innføre en ordning med å gi kommuner rentefrie lån øremerket til opprusting, vedlikehold og nybygging?

Begrunnelse

Vedlikeholdsetterslepet på veier i Norge er stort. Statens vegvesen kartla i 2013 at vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene da var på omtrent 67 milliarder 2020-kroner, og vi vet at det også er et enormt vedlikeholdsetterslep på de kommunale veiene. En Multiconsult-rapport fra 2018 viste at vedlikeholdsetterslepet på de kommunale veiene i Oslo var på totalt 2,18 milliarder kroner. Det er grunn til å tro at tilstanden på kommunale veier i resten av landet også er dårlig og har et stort oppgraderingsbehov.
Kommunene har ansvar for det kommunale veinettet og skal stå for drift og vedlikehold. Det er behov for å øke satsingen på dette og skattebetalerne fortjener at satsingen blir gjennomført på veiene de bruker. En ordning med rentefrie lån som øremerkes vil komme kommunene til gode samtidig som det sørger for at midlene går til de veiene som trenger det mest.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Kommunesektoren finansieres gjennom skatteinntekter, rammeoverføringer fra staten og brukerbetalinger og gebyrer fra innbyggene. Det er bred politisk enighet om at kommunesektoren i hovedsak bør finansieres gjennom frie inntekter. Kommunen har ansvaret for å bygge, drifte og vedlikeholde det kommunale veinettet, og de frie inntektene legger til rette for at kommunen kan foreta prioriteringer og tilby tjenester i tråd med lokale behov.
Det eksisterer i dag allerede kommunale rentekompensasjonsordninger for skoler, sykehjem, omsorgsbygg og kirkebygg, jf. Prop. 192 S (2020-2021) Kommuneproposisjonen 2022. I tillegg ble det i 2010 innført en rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Rentekompensasjonen bevilges over kap. 1320, post 61 Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Rentekompensasjonsordninger bidrar til at kommuner og fylkeskommuner kan ta opp rentefrie lån, men innebærer en binding på statsbudsjettet langt frem i tid.
Det viktigste statlige bidraget til å sørge for et godt kommunalt veinett er en god kommuneøkonomi. Regjeringen har sørget for gode økonomiske rammer for kommunesektoren. Sammen med et fortsatt høyt inntektsnivå gir dette kommunene et godt økonomisk fundament for å prioritere bygg, drift og vedlikehold av det kommunale veinettet.