Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2670 (2020-2021)
Innlevert: 30.06.2021
Sendt: 30.06.2021
Besvart: 02.07.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden følge opp anbefalingen fra Normann-utvalget om å innføre et førerkort med begrensninger for 16-åringer, eller er det mer hensiktsmessig å innføre ordinært førerkort fra 17 år?

Begrunnelse

Normann-utvalget foreslo i sin rapport (NOU 2020: 15) å gjennomføre et forsøk med begrenset førerkort for 16-åringer for å gjøre ungdom i distriktene mer mobile. Det er mange steder i landet et manglende kollektivtilbud og mange ungdom trenger i dag bilen for å komme seg til skole og fritidstilbud. Med grundig og god kjøreopplæring vil mange unge kunne løse sine egne transportbehov. Det er derfor interessant å se på mulighetene for å gjennomføre forsøket som foreslått og mulighetene for å gjøre førerkortet i klasse B mulig å ta fra fylte 17 år, forutsatt god kjøreopplæring.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Normann-utvalget (NOU 2020:15) så blant annet på tiltak som kunne få flere til å bo i distriktene. Ett av forslagene utvalget fremmet, var forsøk med begrenset førerkort for 16-åringer i distriktene. Forslaget var kun kort beskrevet utvalgets rapport, og særlig knyttet til mangelen på kollektivtilbud i distriktene, som kan være en særlig utfordring for de unge.
Utvalgets forslag synes å forutsette at 16-åringer ikke i dag har muligheter til å få førerkort som kan gjøre dem mer mobile. Dette er ikke riktig. 16-åringer kan i dag få førerkort både for moped, lett motorsykkel, mopedbil og traktor (herunder både ATV og UTV).
Dette er kjøretøy som øker mobiliteten for 16-åringer og reduserer avhengigheten av kollektivtransport, uten at dette i det hele tatt er vurdert i utredningen. Når det gjelder mopedbil (tre- og firehjuls moped) er dette et resultat av endringer i reglene fra 2019 hvor aldersgrensen for denne førerkortklassen ble senket fra 18 til 16 år. Det ble også gjort enklere å utvide førerett fra traktor til mopedbil. Formålet med denne endringen var nettopp å øke mulighetene for mobilitet for 16-åringer. Mopedbilen gir både beskyttelse mot vær og vind, kan brukes hele året, og er gjerne også registrert for én passasjer. Også UTV registrert som traktor med hastighet inntil 40 km/t er et alternativ som kan fylle mange av de samme behovene som mopedbilene for 16-åringer som ønsker å ha førerkortklasse T. Også disse vil kunne være registrert med passasjer. ATV registrert som moped, ev. lett motorsykkel, vil også kunne bidra til mobilitet.
Utredningen tar dermed ikke utgangspunkt i sentrale grunnleggende fakta om tilgjengelige førerkortklasser for 16-åringer, og særlig nylige endringer. NOUen gir ingen holdepunkter for å si at de ønskede mål om mobilitet for unge i distriktene ikke kan nås innenfor det førerkortregelverket vi har.
Jeg vil også påpeke at å tillate førerkort for personbil (klasse B) for 16 åringer uansett ikke er mulig innenfor de felleseuropeiske rammene for førerkortreglene i EØS. Etter førerkortdirektivet er den alminnelige aldersgrensen for førerkort for personbil (klasse B) 18 år, men med mulighet til å senke denne til 17 år. Det er dermed ikke aktuelt å gjennomføre dette forslaget fra Normann-utvalget.
Å senke aldersgrensen for førerkort i klasse B må forventes å gi betydelige negative trafikksikkerhetseffekter. Selv om ulykkesrisikoen for de yngste bilførerne er betydelig redusert etter målrettet arbeid, er de fortsatt den gruppen (18-24 år) som har høyest ulykkesrisiko (jf. TØI-rapport publisert oktober 2020 – RVU). Rapporten viser også klart høyere ulykkesrisiko når 18-19-åringene ses isolert, sammenlignet med 18-24-åringene samlet.
Det er følgelig godt dokumentert at det er særskilt ulykkesrisiko knyttet til ung alder. I en rapport fra SINTEF fra 2010 (Aktiv og passiv risiko. Studie av høyrisikogruppene unge- og eldre bilførere med forslag til risikoreduserende tiltak. SINTEF rapport A15755), er det gjort vurderinger også av årsaker som kan forklare risikoen. Det vises blant annet til særlige risikoforhold knyttet til biologiske forhold og modning hos yngre førere. Dette er forhold som ikke umiddelbart kan kompenseres med opplæringstiltak eller andre tiltak. Dersom aldersgrensen for førerkortklasse B senkes, er det ingen grunn til at ulykkesrisikoen knyttet til manglende modenhet, vil reduseres. Det er derfor grunn til å forvente at enhver reduksjon av aldersgrensen for førerkort klasse B vil ha negativ innvirkning på trafikksikkerheten.
Med denne begrunnelsen vil jeg ikke følge opp forslaget om lavere aldersgrense for førerkort klasse B.