Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2683 (2020-2021)
Innlevert: 30.06.2021
Sendt: 30.06.2021
Besvart: 08.07.2021 av olje- og energiminister Tina Bru

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): I veileder og forskriftsendringer for havvindutvikling som nå er på høring, legges det opp til en auksjonsmodell for tildeling av retten til å utvikle Sørlige Nordsjø II. Samtidig legges det opp til at det skal være lett å få utsettelse på idriftsettelse av havvindparken.
Hvordan vil regjeringen sikre at havvindparkene realiseres raskt, gjennom tydelige krav eller økonomiske incentiver?

Begrunnelse

Om det ikke er forbundet økonomiske eller andre sanksjoner ved å forsinke oppstart, er det risiko for at aktører vil avvente at teknologikostnadene faller for å øke lønnsomheten i vindparkene. For norsk leverandørindustri er det derimot viktig å raskt kunne høste erfaring fra et hjemmemarked. Nettopp derfor er det viktig at norske havvindparker utvikles raskt.

Tina Bru (H)

Svar

Tina Bru: Regjeringen vil legge til rette for samfunnsøkonomisk lønnsom utbygging av fornybar kraftproduksjon til havs i Norge, og at prosjekter i Sørlige Nordsjø II kan realiseres uten statsstøtte.
Lovverket for utviklingen av vindkraft til havs setter tydelige krav for blant annet konsesjonsprosessen, konsekvensutredninger og frister. Havenergilovforskrifta som trådte i kraft 1. januar i år, sammen med endringene som nå er på offentlig høring, legger opp til at konsesjonæren etter søknad, kan få forlengelse av fristene til blant annet å sende inn konsesjon- og detaljplansøknad og å søke om fristutsettelse av idriftsettelsen.
Utviklingen av teknologien for vindkraft både på land og til havs går fort og det er ønskelig at lovverket åpner opp for fleksibilitet til å kunne gi fristforlengelser på de ulike stadiene i en konsesjonsprosess. Regjeringen mener det er viktig å sikre en grundig konsesjonsprosess, som gir utvikleren den nødvendige tiden til å finne gode tekniske løsninger og oppnå god sameksistens med andre næringer og interesser i området. Samtidig vet vi at det er en rekke aktører som ønsker å utvikle prosjekter i Sørlige Nordsjø II, og det er derfor viktig at de som får konsesjon oppfyller krav til god fremdrift og aktivitet.
Det er ikke lagt opp til at det skal være lett å få fristutsettelse, men at dette skal avgjøres etter en konkret helhetsvurdering av blant annet hvor langt konsesjonæren har kommet i utviklingen av prosjektet. Det vil for eksempel ikke gis fristutsettelser hvis konsesjonæren ikke klarer å vise til en viss fremdrift i prosjektet. I disse tilfellene kan det være ønskelig å trekke konsesjonen tilbake, slik at andre aktører i stedet får prøve seg. Jeg legger videre til grunn at selskaper som vinner en auksjon vil ha insentiv til en effektiv prosjektgjennomføring slik at anlegget blir satt i drift og genererer inntekter.