Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2696 (2020-2021)
Innlevert: 30.06.2021
Sendt: 01.07.2021
Besvart: 08.07.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Kva vil statsråden gjera for å sikre at fleire når gjennom på politiets 02800-nummer og for å korte ned ventetida for dei som forsøker å kontakte politiet?

Begrunnelse

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring peikar i sin Statusrapport for politiet for 2020 på fleire urovekkande problem. I tillegg til å peike på at politireforma har feila når det gjeld målet om å styrke nærvær og synlegheit, så viser dei mellom anna at urovekkande mange har problem med å nå frem gjennom politiet sitt 02800-nummer og andre lokale telefonnummer. Politiet melder sjølv at 70 % av telefonsamtalane blir besvarte. Men dette betyr at 30 % av forsøka på å nå politiet gjennom desse numra ikkje gir resultat, til irritasjon og fortviling for dei som treng å koma id kontakt med etaten. Dette fører til at folk får eit dårlegare tilbod og det kan også føre til større utryggheit. Politiet på si side kan gå glipp av viktig informasjon og innspel.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Publikum kan benytte to nummere for å komme i kontakt med politiet; nødnummeret 112 og sentralbordet 02800. Politiet kan også nås via sosiale medier, og politiet har under pandemien utviklet flere digitale publikumstjenester.
Politiet skal prioritere saker hvor liv og helse står i fare. Derfor skal nødnummeret 112 benyttes når det er behov for øyeblikkelig hjelp fra politiet. Resultatet for 2020 viser at politiet nasjonalt besvarte over 98 prosent av alle telefonhenvendelser til 112 innenfor 20 sekunder, og dermed nådde resultatkravet som var på 95 prosent.
Dersom man ønsker å komme i kontakt med politiet om tjenester eller om andre saker, altså når det ikke dreier seg om en nødsituasjon, skal publikum kontakte sentralbordet på 02800 eller ved å benytte politiets digitale publikumstjenester. Her kan man tipse politiet om kriminelle hendelser, sende opplysninger som kan forhindre kriminalitet, spørsmål om pass og våpensøknad, mm.
Befolkningen forventer å kunne ha kontakt med politiet på digitale plattformer. Politiet har det siste året utviklet flere digitale publikumstjenester. Et godt lavterskel tilbud for de som ønsker å komme i kontakt med politiet, særlig for ungdom, er politiets nettpatrulje. Enkelte av nettpatruljene har god erfaring med innhenting av tips og informasjon fra innbyggerne i forbindelse med etterforskning av lokale saker. Det er viktig at politiet legger til rette for å møte publikum i flere kanaler, og det arbeides aktivt med å videreutvikle nettpatruljene og andre digitale løsninger.
Jeg vil legge til at i innbyggerundersøkelsen for 2020 svarer i overkant av 7 av 10 at de er enige i at det er lett å komme i kontakt med politiet ved behov.